اسد 12, 1402 14:53 Asia/Kabul
  • سازمان ملل متحد برای رفع بی عدالتی ها علیه زنان در افغانستان اقدامات عملی انجام دهد

فعال حقوق زنان و فعال رسانه ای افغان تاکید کرد: سازمان ملل متحد و سازمان های حقوق بشری تنها به شعار، ابراز تاسف و اظهار نگرانی در خصوص وضعیت زنان بسنده می کنند در حالیکه می توانند اقدامات عملی در این زمینه انجام دهند.

سوسن خالقیار در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل با اشاره به اظهارات آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد مبنی بر اینکه زنان در تمام جهان شایسته زندگی با عزت هستند و از مبارزه دست برنمی داریم تا اطمینان حاصل شود که حقوق اساسی زنان و دختران در همه جا رعایت می شود، عنوان کرد: نهادهای حقوق بشری و فعالین حقوق بشر و حقوق زنان همواره بر حمایت از حقوق بشر و به ویژه حقوق زنان و مبارزه با بی عدالتی تاکید کرده اند اما فعالیت تعداد کمی از آن ها صادقانه است و تعداد زیادی از آن ها معمولا فقط ابراز تسلیت و تاسف و اظهار نگرانی می کنند که این مشکلی را حل نمی کند.

وی افزود: زنان در طول تاریخ قربانی بی عدالتی و تبعیض جنسیتی بوده اند اما در جوامعی مانند افغانستان بیشتر مواجه با این مشکلات بوده اند، با روی کار آمدن طالبان در افغانستان طی دو سال گذشته هم محدودیت ها و بی عدالتی های زیادی علیه شهروندان و به ویژه زنان این کشور اعمال شد و زنان از تمام حقوق اساسی خود محروم شدند و تقریبا تمام زنان از جامعه حذف شدند. اما نهادهای حقوق بشری جهانی هیچ گام عملی برای نجات زنان از این وضعیت برنداشتند.

این فعال حقوق زنان عنوان کرد: اگر مسوولان سازمان ملل متحد و نهادهای حقوق بشری واقعا در گفته های خود صادق بودند و مبارزه عملی با بی عدالتی می کردند شاهد این همه محدودیت علیه زنان افغانستان نبودیم.

به گفته خالقیار در حال حاضر حقوق زنان افغانستان به عنوان یک ابزار سیاسی در دست قدرتمندان و سیاستمداران داخلی و خارجی قرار گرفته، تعدادی به نام اسلام زنان افغانستان را سرکوب می کنند و حقوق آنان را دستمایه رسیدن به اهداف خود قرار داده اند و نهادهای حقوق بشری و کشورهای خارجی هم از حقوق زنان افغانستان به نفع خود استفاده می کنند.

این فعال رسانه ای افغان اظهار کرد: سازمان ملل متحد می تواند بر حاکمان در افغانستان در خصوص بهبود وضعیت زنان فشار وارد کند اما گفته های مقامات این سازمان در حد یک شعار است و حکومت طالبان به آن ها وقعی نمی نهد، به نظر می رسد که این حکومت مورد حمایت طرف هایی قرار دارد و این باعث تداوم کار آن شده است.

وی اظهار امیدواری کرد که در این زمینه مبارزه عملی صورت بگیرد تا درد زنان افغانستان که دچار محدودیت ها و بی عدالتی شدید شده اند دوا شود و از این وضعیت نابهنجار نجات پیدا کنند.

 

کلیدواژه