اسد 19, 1402 16:39 Asia/Kabul
  • ابراز نگرانی تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان از ساخت کانال قوش تپه در افغانستان
    ابراز نگرانی تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان از ساخت کانال قوش تپه در افغانستان

رؤسای جمهوری کشورهای تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان از ساخت کانال قوش‌تپه در افغانستان و کاهش آب آمودریا ابراز نگرانی کردند.

به گزارش رادیو دری، امامعلی رحمان، سردار بردی محمداف و شوکت میرضیایف رؤسای جمهوری تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان در اجلاسی بی‌سابقه در عشق‌آباد موضوع  استفاده از منابع مشترک آبی منطقه را بررسی کردند.

در بیانیه این اجلاس که چند روز پس از برگزاری آن رسانه‌ای شد، هر سه کشور بدون نام بردن از افغانستان، درباره ساخت کانال قوش‌تپه و کاهش آب آمودریا ابراز نگرانی کرده اند.

در این بیانیه آمده است: «به‌منظور اطمینان از پاسخ موثر به مسائل جدید، از جمله مسائل مربوط به تغییرات آب‌وهوایی و افزایش احتمالی فشار بر منابع آبی رودخانه آمو دریا، به بهبود بیشتر سازوکارهای تعامل چندجانبه نیاز است.»

منظور از فشار بر منابع آبی آمو دریا آب‌گیری کانال قوش‌تپه است که قرار است بخش عمده‌ای از آب آمو دریا را به مسیر دیگری منتقل کند.

طالبان ساخت کانال قوش تپه را در ماه می 2022  آغاز کرد. این کانال قرار است به طول 285 کیلومتر در شمال افغانستان ایجاد شود و می‌تواند 550 هزار هکتار زمین کشاورزی را آبیاری کند.

بر اساس برخی برآوردها، پس از تکمیل و بهره‌برداری از کانال قوش تپه، جوامع پایین دستی در ازبکستان و ترکمنستان ممکن است 15 درصد از آب آمودریا را از دست بدهند.

 افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی هیچ توافقنامه‌ای در مورد استفاده از آب های مشترک ندارند و بر اساس قوانین بین‌المللی، افغانستان به اندازه سه کشور آسیای مرکزی در استفاده از آب آمودریا محق است.

 ده‌ها سال است که آسیای مرکزی از آب آمودریا برای مقاصد کشاورزی بهره می‌برد، اما برای اولین بار، افغانستان نیز قصد دارد همین کار را انجام دهد.

معدن زغال سنگ بلخاب، بودجه ساخت کانال قوش تپه را تامین می‌کند

کار اعمار کانال قوش تپه در بلخ ادامه دارد

کلیدواژه