اسد 23, 1402 09:16 Asia/Kabul
  • طالبان: برای رساندن آب به سیستان و بلوچستان ایران متعهد هستیم
    طالبان: برای رساندن آب به سیستان و بلوچستان ایران متعهد هستیم

وزارت امور خارجه حکومت طالبان اعلام کرد: حکومت سرپرست افغانستان در قول و عمل متعهد است آب را به مردم خود و ساکنان سیستان و بلوچستان برساند.

به گزارش رادیو دری؛ وزارت امور خارجه حکومت طالبان در بیانیه‌ای با اشاره بازدید هیات فنی جمهوری اسلامی ایران از ایستگاه  آب‌سنجی دهراود بر تعهد خود برای رساندن آب به استان سیستان و بلوچستان ایران تاکید کرد.

در بیانیه وزارت امور خارجه حکومت طالبان آمده است: زمینه بازدید هیات فنی جمهوری اسلامی ایران از ایستگاه  آب سنجی  دهراود چند روز پیش فراهم شد تا جریان آب را مشاهده و ارزیابی کند.

 در این بیانیه ادعا شده است که هیات ایرانی بعد از مشاهده و اندازه گیری، جریان آب سال آبی کنونی را به مراتب کمتر از سال نرمال آبی ارزیابی کرده است.

برای نخستین بار از زمان معاهده 1972 رودخانه هیرمند، هیأت فنی جمهوری اسلامی ایران از محل ایستگاه آب‌سنجی دهراود در بالادست سد کجکی بر روی رودخانه هیرمند بازدید کرد.

«محمد جوانبخت» معاون وزیر نیرو ایران با اشاره به پذیرش درخواست کمیسار ایران برای بازدید از ایستگاه دهراود گفت: هیئت کارشناسی ایران پس از مشاهده میزان آب رودخانه در ایستگاه آب‌سنجی دهراود،  تحویل حقابه جمهوری اسلامی ایران را خواستار شد.

وی افزود: توافق شد در نشست‌های کمیته فنی در آینده نزدیک در خصوص نحوه تحویل حقابه تصمیم‌گیری شود.

براساس معاهده هیرمند که در سال 1972 به امضای مقامات وقت ایران و افغانستان رسید، سهم ایران از آب رودخانه هیرمند معادل 820  میلیون متر مکعب در سال و در حدود 26  متر مکعب در ثانیه است که البته در ماهها و فصول مختلف تفاوت می کند.

وزیر خارجه ایران: حقابه ایران در مناسبات با افغانستان تأثیر دارد

کارشناسان ایرانی از سرچشمه هیرمند بازدید کردند

کلیدواژه