سنبله 05, 1402 14:30 Asia/Kabul
  • برنامه های سازمان ملی مهاجرت ایران اگر به درستی اجرا شود نتایج مثبتی درپی خواهد داشت

کارشناس فرهنگی-اجتماعی افغان گفت: طرح ها و برنامه های سازمان ملی مهاجرت ایران از جمله در بخش بانوان در صورتی که در مقام عمل هم به درستی اجرا شود نتایج مثبتی در قبال خواهد داشت.

داکتر محدثه رضایی در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری با اشاره به برگزاری سومین نشست بانوان نخبه افغانستانی که از طرف بخش بانوان سازمان ملی مهاجرت ایران و با همکاری استانداری خراسان رضوی و اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی برگزار شد و وی هم در آن حضور داشت، عنوان کرد: با توجه به نگاه فرصت محوری که نسبت به مهاجرین در جمهوری اسلامی ایران ایجاد شده در صورتی که برنامه ریزی ها و طراحی های دقیق در این زمینه و به ویژه در بخش بانوان به خوبی عملیاتی شود نتایج قابل قبول و مثبتی درپی خواهد داشت.

وی با یاد آوری اینکه بانوان نخبه افغانستانی مقیم مشهد در حیطه های مختلف فرهنگی، هنری، علمی، پزشکی و بهداشتی در این نشست حضور داشتند، به نظر می رسید که نشست سوم تفاوت های قابل توجهی نسبت به دو نشست قبلی و برنامه های سالیان گذشته؛ داشت.

رضایی تصریح کرد: خانم داکتر امینی معاون امور بانوان سازمان بین المللی مهاجرت ارایه ای داشت و اشاره کرد که قبل از برگزاری نشست یکسری طراحی های علمی نسبت به ادامه این روند انجام شده و کار در هفت حیطه جریان دارد. به نظر می رسد که طرح موجود در رابطه با استفاده از ظرفیت های بانوان مهاجر افغان در جمهوری اسلامی ایران یک طرح برنامه ریزی شده و دقیق است و در نشست سوم که بیش از سه ساعت طول کشید قرار شد گروه های مختلفی تشکیل شود و هر نفر با توجه به توانمندی های خود در آن گروه ها شرکت کند و وارد عمل شود.

این فعال حوزه زنان مهاجر با بیان اینکه اینگونه اقدامات قابل توجه و تقدیر است اما مساله این است که در طراحی و برنامه ریزی هر قدر دقت شود مهم این است که در مرحله عملیاتی و نتیجه شاهد اقدامات عملی و نتایج مثبت باشیم، اظهار امیدواری کرد که این نشست ها و برنامه های آن به زودی وارد مرحله عملیاتی شود و برای جامعه مهاجر و به ویژه زنان مهاجر مثمر ثمر باشد.

رضایی اظهار داشت: طی بیش از چهار دهه گذشته مهاجرین افغانستان هم به نوعی جزئی از جامعه ایران بوده اند و در طول این سال ها با توجه به حسن نیت میزبان و تلاش هایی که در عرصه های مختلف انجام شده مشکلات و آسیب های قابل توجهی هم وجود داشته اما در دو سال اخیر با توجه به فرمان رئیس جمهوری اسلامی ایران در مورد تشکیل سازمان ملی مهاجرت و نگاه ویژه تر و عمیق تر نسبت به بحث مهاجرین و اینکه عنوان می شود دیگر مهاجرین به عنوان چالش در نظر گرفته نمی شوند و به عنوان فرصت در نظر گرفته می شوند و تلاش می شود از این فرصت نهایت بهره مندی بشود، این امیدواری وجود دارد که این نگاه در تئوری باقی نماند و در عمل هم پیاده شود.

به گفته این کارشناس افغان تجربه کشورهای دیگر نشان داده که اگر نگاه به مهاجرین نگاه فرصت محور باشد، هم برای جامعه میزبان و هم برای جامعه مهمان بهترین نتایج به دست خواهد آمد. دو کشور ایران و افغانستان هم پیوندهای عمیقی دارند و این پیوندها باعث می شود که اگر نگاه عمیق تر و برنامه ریزی های دقیق تر و منصفانه تری وجود داشته باشد شاهد نتایج ارزنده ای هم خواهیم بود.

وی اضافه کرد که در نشست مذکور گفته شد که قرار است گروه هایی از بین بانوان نخبه مهاجر تشکیل شود و افراد فرم هایی را از مشخصات و توانمندی های خود تکمیل کردند و خواسته شد که آنان بر اساس تجربه و تخصص خود در هر گروهی که تمایل دارند ثبت نام کنند.

 

کلیدواژه