سنبله 26, 1402 12:04 Asia/Kabul
  • طالبان در واکنش به نگرانی ازبکستان؛ افغانستان، حق هیچ کشوری را نادیده نمی گیرد
    طالبان در واکنش به نگرانی ازبکستان؛ افغانستان، حق هیچ کشوری را نادیده نمی گیرد

ذبیح‌الله مجاهد در واکنش به نگرانی رئیس جمهور ازبکستان از تاثیر ساخت کانال قوش‌تپه بر به‌هم‌زدن رژیم آبی آسیای میانه می‌گوید که افغانستان با ایجاد کانال قوش‌تپه حق هیچ کشوری را تلف نکرده و تنها سهم خود را از دریای آمو گرفته است.

به گزارش رادیو دری، شوکت میرضیایف، رئیس جمهور ازبکستان، روز گذشته در نشست شورای سران کشورهای بنیان‌گذار صندوق بین‌المللی نجات در شهر دوشنبه‌ گفته است که ساخت کانال قوش‌تپه، رژیم آبی آسیای میانه را تغییر می‌دهد.

رییس‌جمهور ازبکستان، ایجاد یک کارگروه مشترک برای بررسی همه جنبه‌های ساخت این کانال با حضور نمایندای از جانب افغانستان را برای حل این نگرانی ضروری خوانده است.

میرضیایف افزوده است: «خوب می‌دانید که جانب افغانستان فعالانه در حال ساخت این کانال است. ایجاد آن نظام آبی و تعادل را در آسیای مرکزی به طور اساسی تغییر می‌دهد. ما پیشنهاد می‌کنیم که موضوع مشارکت نمایندگان افغانستان در گفت‌وگوهای منطقه‌ای در مورد استفاده‌ مشترک از منابع آبی بررسی شود.»

در واکنش به نگرانی رییس‌جمهور ازبکستان از پیامد ساخت کانال قوش‌تپه بر به‌هم‌زدن رژیم آبی آسیای میانه، ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی حکومت طالبان به سلام‌وطندار می‌گوید که افغانستان حق هیچ کشوری را تلف نکرده و تنها سهم خود را از دریای آمو گرفته است.

سخن‌گوی حکومت طالبان می‌افزاید: «این خطر که این‌ها حس می‌کنند، به جا نیست. امارت اسلامی افغانستان نمی‌خواهد حقوق ملت‌ها و کشورهای دیگر را تلف کند یا حق شان را از دریای آمو ضایع کند، ما متوجه آن هستیم. فقط همان سهمی که افغانستان دارد و مالک آن است، همان را ما می‌گردانیم. کانال قوش‌تپه هم از خود کنترل دارد.»

نگرانی ازبکستان از ساخت کانال قوش‌تپه در افغانستان

کلیدواژه