79 کشور جهان: عملکرد طالبان در قبال حقوق زنان خلاف ارزش‌های اسلامی است
(last modified 1402-07-12T11:42:10+00:00 )
میزان 12, 1402 16:12 Asia/Kabul
  • 79 کشور جهان: عملکرد طالبان در قبال حقوق زنان خلاف ارزش‌های اسلامی است
    79 کشور جهان: عملکرد طالبان در قبال حقوق زنان خلاف ارزش‌های اسلامی است

79 کشور جهان و اتحادیه اروپا در بیانیه مشترکی، فرمان‌های طالبان علیه حقوق زنان و دختران را در تضاد با ارزش‌های اسلامی و حقوق بشر جهانی خواندند.

به گزارش رادیو دری، در این بیانیه که نماینده امارات متحده عربی در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد آن را خواند از طالبان خواسته شده است تا محدودیت‌های اعمال شده بر زنان و دختران را فوراً لغو کند.

در این بیانیه با ابراز نگرانی شدید از دستورات طالبان برای اعمال حادترین و نظام مندترین شکل تبعیض، ظلم و خشونت علیه زنان و دختران در جهان تصریح شده است: زنان و دختران افغان از حقوق انسانی و آزادی های اساسی خود از جمله دسترسی به آموزش، اشتغال، آزادی رفت‌وآمد و مشارکت کامل، برابر و معنادار در زندگی عمومی محروم شده اند.

 79 کشور جهان و اتحادیه اروپا در این بیانیه از طالبان خواسته اند که فوراً سیاست‌ها، اعمال و فرمان هایی را که حقوق بشر و آزادی های زنان و دختران در افغانستان را نقض می‌کند لغو کنند.

در این بیانیه تاکید شده است: از آزادی مذهب یا عقیده هرگز نباید برای تبعیض علیه زنان و دختران سوء استفاده شود.

این بیانیه در شرایطی صادر شده است که طالبان پس از رسیدن به قدرت در افغانستان، حقوق زنان و دختران را در این کشور به شدت محدود کرده اند و در عین حال می گویند به تامین حقوق زنان در چارچوب «شریعت اسلامی» متعهد هستند.

آسیب‌های روانی محدودیت‌های طالبان برای زنان و دختران افغان

بیانیه 11 کشور جهان: رفتار طالبان با زنان در جهان بی‌سابقه است

بیانیه 12 کشور جهان در حمایت از حقوق زنان افغانستان

کلیدواژه