برخی شخصیت ها باگرایش های فکری متفاوت در خارج از افغانستان اثرگذاری خود را در داخل کشور از دست داده اند
(last modified 1402-07-30T10:20:32+00:00 )
میزان 30, 1402 14:50 Asia/Kabul
  • برخی شخصیت ها باگرایش های فکری متفاوت در خارج از افغانستان اثرگذاری خود را در داخل کشور از دست داده اند

کارشناس سیاسی افغان گفت: به نظر نمی رسد جریان ها و جبهه هایی که از طرف برخی چهره های افغان در خارج از افغانستان ایجاد می شوند، در فضای داخلی این کشور تاثیر خاصی داشته باشند.

محمد مختاری در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری با اشاره به تشکیل و اعلام موجودیت "جبهه متحد افغانستان" به رهبری ژنرال سمیع سادات فرمانده سابق قول اردوی 215 میوند هلمند و با عضویت برخی از چهره های حکومت سابق افغانستان با توجه به شرایط حاکم و تجارب گذشته چنین جریان هایی قادر به تاثیرگذاری در اوضاع افغانستان نیستند.

وی افزود: با توجه به شرایطی که دو سال قبل در افغانستان به وجود آمد، حکومت قبلی ساقط و حکومت طالبان جایگزین آن شد، چهره های سیاسی، حزبی و نظامی تاثیرگذار این کشور را ترک کردند به این امید که درشرایط مناسب تری فراهم شود و تصمیم خوبی هم از طرف جامعه جهانی گرفته شود اما طی دو سال گذشته این انتظار برآورده نشد و چهره ها و رهبران سیاسی که هر کدام در راس مجموعه ای از مردم افغانستان بودند در گوشه ای قرار گرفتند، صدای آن ها تاثیرگذاری خود را در جامعه جهانی از دست داد و نتوانستند کار خاصی انجام دهند.

به گفته این کارشناس سیاسی به این ترتیب تفکری هم در میان مردم و جوامع سیاسی به وجود آمد مبنی بر اینکه شخصیت های متنفذ گذشته به دلایل مختلف جایگاه و اثرگذاری خود را از دست داده اند، این امر باعث شد که چهره های جدیدی عرض اندام کنند و برخی چهره های افغان از جمله ژنرال سمیع سادات در گوشه و کنار دنیا اظهار وجود کردند.

آقای سادات هم جبهه ای را با یک نام کلان اعلام کرده و به نظر نمی رسد که اسم این جبهه با خود آن سازگار باشد زیرا وقتی جبهه ای به نام جبهه متحد یاد می شود باید چندین جبهه که در مکان های مختلف مشغول فعالیت هستند با اتفاق نظر باهم جبهه واحدی را شکل بدهند. البته نمونه های این جبهه قبلا هم به وجود آمد اما اثرگذاری خاصی نداشتند و نه توانستند حکومت فعلی را وادار به تشکیل حکومت فراگیر کنند و نه قادر شدند جامعه جهانی را وادار کنند که به این حکومت فشار بیاورد و نه در درون افغانستان از سوی مردم مورد اقبال و استقبال قرار گرفتند.

این کارشناس سیاسی اظهار کرد: جبهه ای هم که به تازگی ایجاد شده نام خوبی دارد اما بعید است بتواند منشاء اثرات قابل لمسی در افغانستان شود و یا بتواند در فضای سیاسی این کشور نقشی ایفا کند، به نظر می رسد برخی افراد برای اینکه فراموش نشوند و خود را مطرح کنند دست به چنین اقداماتی می زنند.

مختاری در مورد تشکیل این جبهه در داخل امریکا و نقش آن کشور در آن هم گفت: بعید است امریکایی ها خواسته باشند توسط سمیع سادات و امثال او جبهه هایی را علیه طالبان فعال کنند زیرا پیش از وی چهره های شناخته شده تری مانند احمد مسعود از طرف امریکایی ها مورد توجه قرار گرفت و برای آن ها دفاتری اختصاص داده شد و وعده های کمک در امریکا و اروپا داده شد اما پس از مدتی به فراموشی سپرده شدند در حالی که احمد مسعود عملا در افغانستان دارای جبهه بود اما طی دو سال گذشته اقدام خاصی انجام نداد.

این کارشناس افغان بیان داشت: امریکایی ها از یک طرف با طالبان مخالفت می کنند و آن ها را به رسمیت نمی شناسند و از طرف دیگر ماهانه کمک های فراوان دالری به آن ها می کنند. پس مخالفت امریکایی ها با طالبان یک مخالفت جدی نیست و تغییراتی هم که دو سال قبل در حکومت افغانستان انجام شد با هماهنگی امریکایی ها و نتیجه مذاکرات طولانی در قطر بود.

وی اضافه کرد: با وجود این امریکایی ها بی علاقه هم نیستند که گاهی برخی چهره های افغان عرض اندام کنند زیرا این از نظر آن ها به این معنا است که امریکا با شرایط جدیدی هم که در دنیا پیش آمده مانند جنگ اوکراین و مساله غزه، افغانستان را فراموش نکرده است. اما بعید است این جبهه بتواند دروازه ای را در فضای سیاسی افغانستان باز و تغییراتی ایجاد کند.

 

کلیدواژه