قوس 28, 1402 13:34 Asia/Kabul
  • هیچ کس نمی تواند واقعیت حضور جمع کثیری از شیعیان را در افغانستان کتمان کند

کارشناس و فعال سیاسی-فرهنگی افغان تاکید کرد: هیچ کس نمی تواند واقعیت حضور جمع کثیری از شیعیان را در افغانستان کتمان کند.

داکتر محمد هاشم عصمت اللهی در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری با اشاره به اظهارات اخیر ندا محمد ندیم سرپرست وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان مبنی بر اینکه مذهب تمام مردم افغانستان حنفی است، این ادعا را بی پایه، بدون شناخت و بدون توجه به بافت اجتماعی افغانستان و تاریخ اقوام و مذاهب این کشور دانست و گفت: در شرایطی که اسلام در برابر کفر جهانی، صهیونیسم و سکولاریسم غربی دین ستیز و اسلام ستیز قرار دارد طرح اینگونه مسایل از طرف مسوولان طالبان به صلاح نیست و فقط باعث شادی دشمنان اسلام و منابع استخباراتی بیگانه می شود.

وی افزود: شیعیان با جمعیت قابل توجهی در تمام ولایت های افغانستان حضور و مسجد و منبر دارند و هیچ کس نمی تواند این واقعیت را انکار کند، شیعیان در طول تاریخ در افغانستان حضور پر رنگ داشته اند و علاوه بر آنان پیروان مذاهب شافعی، مالکی و اسماعیلیه هم در این کشور حضور داشته اند و جزء واقعیت های افغانستان به شمار می روند اما از دیرباز دو مذهب حنفی و جعفری دوازده امامی در اکثریت بوده اند به گونه ای که بیش از شصت درصد اتباع افغانستان را پیروان مذهب حنفی و بیست و پنج تا سی درصد را هم پیروان مذهب جعفری تشکیل می دهند.

به گفته این کارشناس افغان بیش از نود درصد هزاره های افغانستان شیعه هستند و بخشی از تاجیک ها، پشتون ها، ازبک ها و عرب های این کشور نیز شیعه می باشند. در افغانستان مردم تمام مذاهب از گذشته ها در کنار یکدیگر زندگی کرده اند و مشخص نیست چرا این حقایق از سوی برخی کتمان می شود کتمان این حقایق غیر حقوقی و غیر قانونی هم می باشد.

عصمت اللهی عنوان کرد: به لحاظ قانونی هم اولین متون قانونی و قانون اساسی افغانستان در دوره امان الله خان تدوین شد که در آن دین مردم افغانستان اسلام ذکر شده و اشاره به مذاهب نشده است و در قانون اساسی افغانستان در دوره نادر شاه و ظاهر شاه نیز همینگونه بوده، فقط در دوره جمهوری داود خانی تحت تاثیر فضاهای بیرونی دین مردم افغانستان اسلام عنوان شد و مذهب حنفی به رسمیت شناخته شد.

وی اظهار کرد: بعد از کودتای کمونیستی و تجاوز ارتش شوروی به افغانستان شیعه و سنی این کشور به خاطر حفظ دین اسلام به میدان آمدند و جهاد کردند و شیعیان مناطق وسیعی از افغانستان را از چنگ اشغالگران شوروی آزاد کردند. اهل تسنن هم چنین کردند و در کل مردم افغانستان با تقدیم شهدای زیاد کشورشان را از چنگ اشغالگران آزاد کردند. بعد ها و پس از کنفرانس بن و تشکیل دولت های جمهوری قانون اساسی این کشور تدوین شد و دو مذهب حنفی و جعفری به عنوان مذاهب رسمی افغانستان شناخته شد و قانون احوال شخصیه اهل تشیع هم نوشته شد.

عصمت اللهی اضافه کرد: اتحاد مذاهب در افغانستان همواره برای منابع استخباراتی رژیم صهیونیستی، غرب و به ویژه آمریکا آزار دهنده بوده و تلاش کرده اند که این اتحاد را به هم بزنند اما موفق نشده اند، در شرایط کنونی هم مسلمانان باید به امت اسلامی فکر کنند نه اینکه عده ای به مسایل مذهبی دامن بزنند.

 

کلیدواژه