جدی 04, 1402 16:41 Asia/Kabul
  • رئیس اتاق تجارت طالبان: مطالبه ما افزایش حضور اقتصادی ایرانیان در افغانستان است
    رئیس اتاق تجارت طالبان: مطالبه ما افزایش حضور اقتصادی ایرانیان در افغانستان است

رئیس اتاق تجارت و سرمایه گذاری حکومت طالبان که به مشهد سفر کرده است گفت: با توجه به اشتراکات فرهنگی و افغانستان انتظار داریم ایرانیان حضور اقتصادی پررنگ‌تری در افغانستان داشته باشند.

به گزارش رادیو دری؛ "محمد یونس مهمند" در نشستی با اعضای هیات رئیسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی در مشهد افزود: هم‌اکنون صدها شرکت چینی بدون این اشتراکات فرهنگی در افغانستان در حال فعالیت هستند و این در حالی است که فقط تعداد معدودی از شرکت‌های ایرانی در افغانستان حضور دارند.

وی سپس با اشاره به موانع ایجاد شده برای تاجران افغان در تجارت از طریق بندر کراچی اضافه کرد: اولویت نخست بازرگانان افغانستانی تجارت از مسیر دریاست و آنان تمایل زیادی برای تجارت از طریق چابهار دارند، اما تاکنون ظرفیتی برای تردد گسترده کانتینرها در بندر چابهار ایجاد نشده است و باید تلاش‌های بیشتری برای توسعه ظرفیت این بندر صورت گیرد.

مهمند: ایرانیان حضور  اقتصادی پررنگ‌تری در افغانستان داشته باشند

رئیس اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان همچنین با دعوت از هیات‌های تجاری ایرانی برای سفر به افغانستان و گسترش مناسبات تجاری تصریح کرد: هر فردی که زمینی برای شروع فعالیت اقتصادی بخواهد، دولت طالبان زمین را با کمترین قیمت و با تمامی امکانات در پارک صنعتی کابل به او واگذار خواهد کرد.

مهمند همچنین از تشکیل کنسرسیومی در افغانستان برای برطرف کردن مشکلات راه آهن خواف - هرات خبر داد.

وی سپس در خصوص صادرات داروی ایرانی به افغانستان و تلاش برای جلوگیری از قاچاق دارو به این کشور پیشنهاد داد کمیسیون مشترکی در این زمینه  میان دو کشور شکل بگیرد تا با همکاری دوجانبه، یک  مرکز داروسازی ایرانی در افغانستان ایجاد شود که هماهنگی‌های لازم در این خصوص انجام شده است.

در این نشست، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان نیز با اشاره به تحولات اساسی رخ داده در این کشور همسایه گفت: در اافغانستان هم اکنون اراده معطوف به توسعه اقتصادی وجود دارد و امروز سراسر این کشور به کارگاه‌های عمومی راه‌سازی، استخراج نفت و معدن تبدیل شده است.

محمود سیادت افزود: امروز فساد اداری و رشوه‌خواری در افغانستان تقریبا به صفر رسیده است، اما این کشور همچنان از وضعیت اجتماعی و اقتصادی بغرنجی رنج می‌برد و بخش قابل توجهی از شهروندان آن تحت پوشش برنامه غذای سازمان ملل متحد قرار دارند؛ با این همه، افغانستان آماده یک جهش است و اگر با همین روند، به پیش برود تا پنج سال آینده شاهد افغانستان دیگری خواهیم بود.

وی اضافه کرد: پیش از این تنها می‌توانستیم با افغانستان تجارت کنیم، اما امروزه به علت برقراری ثبات در این کشور، می‌توانیم در حوزه‌های صنعت، معدن و کشاورزی نیز با آنان همکاری کنیم.

رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان اظهار کرد: با توجه به کمبود منابع آبی در ایران، اگر بتوانیم از ظرفیت رودخانه "آمودریا" برای کشت فراسرزمینی در نواحی مرزی با ایران استفاده کنیم، ۵۵۰ هزار هکتار زمین زیرکشت خواهد رفت.

 

کلیدواژه