جدی 23, 1402 11:52 Asia/Kabul
  • طالبان توان و صداقت لازم را برای کنترل اوضاع و مقابله با گروه های تروریستی در افغانستان ندارند

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: حکومت طالبان توان و صداقت لازم را برای کنترل اوضاع و مقابله با ناامنی ها و گروه های تروریستی در افغانستان ندارد.

سید محمد باقر محسنی کاظمی در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری با اشاره به وقوع انفجارهای تروریستی در افغانستان که معمولا که معمولا گروه تروریستی داعش مسوولیت آن ها را به عهده می گیرد و ادعای تامین امنیت از سوی طالبان گفت: مردم با طالبان همکاری نمی کنند و این حکومت می خواهد با زور ایجاد امنیت کند.

وی افزود: طالبان در ارتباط با پدیده افراط گرایی برخورد متناقض دارند به گونه ای که از یک طرف به نوعی در اهداف با گروه های تروریستی همسویی دارند و نسبت به برخی اهداف نظامی از خود تمایل نشان می دهند و از طرف دیگر اعلام می کنند که گروه های افراطی یا داعش در افغانستان حضور ندارند. این تناقض از یکسو ناتوانی طالبان را نشان می دهد و از سوی دیگر صادق نبودن آنان را در مهار گروه های افراطی که به این ترتیب شاهد یک نوع دوگانگی و بروز گروه های افراطی هستیم که با اهداف فرامرزی فعالیت می کنند.

به گفته محسنی  حکومت طالبان توان کنترل اوضاع را ندارد چون مردم با آنان همکاری نمی کنند و می خواهد با زور ایجاد امنیت کند و از طرف دیگر در شعارهای خود صادق نیست و این ها سبب می شود که گروه های تروریستی فرامرزی و وابسته به استخبارات بیگانگان فرصت بیشتری برای پایگاه سازی در افغانستان پیدا کنند.

این کارشناس افغان عنوان کرد: طالبان دارای یکدستی، سلسله مراتب و نظم حکومتی نیستند. چند بخش آنان مدعی اصلی قدرت هستند، بین آن ها همکاری وجود ندارد بلکه رقابت منفی دیده می شود و بعید است به یک نظم و سلسله مراتب دولتی برسند که در قالب آن به عنوان یک ساختار مشترک،  منظم، پاسخگو و شفاف عمل کنند، به همین دلیل بی اعتمادی نسبت به آنان روز به روز بیشتر می شود.

محسنی گفت: در بحران سوریه هزاران نفر از قبایل افغان از طریق پاکستان و ترکیه به خاورمیانه منتقل شدند که پس از سرکوب داعش در منطقه، بازگشتند و به صورت بالقوه زمینه ایجاد یکی از هسته های داعش را فراهم و اقدام به سربازگیری کردند، اما داعش در افغانستان یک سازمان ایدئولوژیک و برخاسته از بستر مردمی نیست و ساخته و پرداخته سازمان های استخباراتی است و بستر آن از جغرافیای بومی فراهم می شود.

وی اضافه کرد: این یک مشکل دوامدار است و نیاز است که برای حل آن سازوکاری بزرگ روی دست گرفته شود و بعید است که طالبان از صداقت لازم در این خصوص برخوردار باشند.

 

کلیدواژه