دلو 20, 1402 15:59 Asia/Kabul
  • تحلیل- سفر نماینده ویژه اتحادیه اروپا در امور افغانستان به کابل
    تحلیل- سفر نماینده ویژه اتحادیه اروپا در امور افغانستان به کابل

نماینده ویژه اتحادیه اروپا در امور افغانستان در سفر به کابل نشست آتی دوحه را فرصت مهمی برای گفت‌وگوهای معنادار در مورد افغانستان دانست.

به گزارش رادیو دری؛ به گفته توماس نیکلاسون، نشست دوحه فرصت مهمی برای نشان دادن آمادگی همه طرف‌ها برای مشارکت در مسیر رو به جلو است؛ وی در نشست مطبوعاتی در کابل گفت که تمرکز سفرش به افغانستان گفت‌وگو با طالبان، شهروندان افغانستان و جامعه دیپلماتیک بود تا کمک کند انتظارات واقع‌بینانه برای برگزاری یک نشست سازنده در دوحه داشته باشند.

در مورد نشست دوحه درباره افغانستان که حدود ده روز دیگر در پایتخت قطر برگزار می شود انتظارات توقعات و در عین حال مداخلات فراوانی دیده می شود که نتیجه بخش بودن آنرا با تردید مواجه می کند.

سفر نماینده اتحادیه اروپا در امور افغانستان به کابل نشان می دهد که این اتحادیه در حرکتی نمادین درصدد است نشان دهد که به دنبال ایفای نقش فعال در امور افغانستان است و نشست آتی دوحه بهانه ای برای ابراز نظر اتحادیه اروپا در امور تحولات افغانستان است.

اکرم عارفی کارشناس مسایل سیاسی در این باره می گوید:"اتحادیه اروپا هیچگاه در اندازه های خود برای کمک به حل مشکلات افغانستان تلاش نکرده است و عمده حضور ان نیز به گونه ای فرصت طالبانه بوده است تا با طرح به اصطلاح مسایل بشردوستانه از ان بهره برداری های تبلیغاتی بنماید. این در حالی است که مردم افغانستان انتظار دارند اتحادیه اروپا با اتخاذ موضع مستقلانه متناسب با وزن و شرایط سیاسی و اقتصادی خود به مردم افغانستان کمک کند."

درحال حاضر افغانستان با مشکلات و معضلات بسیاری در بخشهای مختلف اجتماعی بهداشتی پزشکی اقتصادی روبرو است که نیازمند کمکهای بین المللی است.اما گزارشهای بسیار کمی در مورد کمکها و مساعدتهای اتحادیه اروپا به مردم افغانستان به گوش می رسد.

این اتحادیه با پیروی از امریکا در امور افغانستان در حال گرو کشی با طالبان در امور مختلف است و این مردم افغانستان و کشورهای منطقه هستند که تاوان سیاست بازیهای امریکا و اتحادیه اروپا را در افغانستان می پردازند.

موج عظیم آوارگی مردم افغانستان و تشدید ناامنی و بحران از جمله پیامدهای سباست بازی های غرب در افغانستان است که به عنوان میراث شوم،کشورهای منطقه را با چالش ها و مشکلات عدیده روبرو کرده است.

اظهارات نماینده ویژه اتحادیه اروپا در امور افغانستان در کابل مبنی براینکه با طالبان و سایر طرف‌ها در مورد وضعیت افغانستان و به‌عنوان یک راه ممکن و مثبت برای محافظت از حقوق مردم افغانستان و تمایل طالبان برای داشتن روابط خوب با جامعه بین‌المللی گفتگو کرده است صرفا گفتمان تکراری تلقی می شود که رنگ و بوی تبلیغاتی و عوام فریبانه دارد. زیرا طالبان که موضوع اصلی نشست دوحه است هنوز اراده و تمایل جدی خود را برای حضور در این نشست نشان نداده است و تصور می کند محور نشست خارج از خواست و انتظاراتش است.

این بدان معنا است که از دیدگاه طالبان نشست دوحه به عنوان نشستی که محافل غربی درصدد برنامه ریزی برگزاری ان با محورهای مد نظر خودشان است هرگز نمی تواند دوای درد مشکلات افغانستان و خواست طالبان باشد. هر چند می تواند به عنوان بهانه ای برای گرفتن عکس یادگاری و اتخاذ موضع و ژست بشر دوستانه نمایندگان مجامع غربی تلقی شود.

در هر حال، آنچه مردم افغانستان از مجامع بین المللی برای کمک به حل مشکلاتشان انتظار دارند عملگرایی است. زیرا مشکلات آنان نتیجه سیاست بازی های بخصوش غرب در دهه های گذشته در افغانستان تلقی می شود. البته طالبان با این تلقی که سفر نمایندگان محافل مختلف به کابل نشانه تعامل جهانی با این گروه است از ان استقبال می کند.

کلیدواژه