حوت 14, 1402 11:10 Asia/Kabul
  • پاسخ دستیار وزیر خارجه ایران به نیکی هیلی: هم ورودتان به افغانستان و هم خروج‌تان افتضاح بود
    پاسخ دستیار وزیر خارجه ایران به نیکی هیلی: هم ورودتان به افغانستان و هم خروج‌تان افتضاح بود

دستیار وزیر امور خارجه ایران خطاب به نیکی هیلی نامزد جمهوری‌خواه آمریکا که خروج این کشور از افغانستان را مفتضحانه خوانده بود گفت: این نیست که فقط خروجتان از افغانستان افتضاح بود، بلکه ورودتان، جنگ‌تان، اشغالگری‌تان و فرارتان هم افتضاح بود.

به گزارش رادیو دری؛ نیکی هیلی نامزد انتخابات درون حزبی جمهوری خواهان آمریکا اخیرا گفته است: امروز جهان به خاطر خروج افتضاح آمیز آمریکا از افغانستان در آتش است.

در واکنش به این اظهار نظر نیکی هیلی، سید رسول موسوی مدیرکل آسیای جنوبی وزارت خارجه ایران در صفحه شخصی خود نوشت: این نیست که فقط خروجتان از افغانستان افتضاح بود، بلکه ورودتان، جنگ‌تان، اشغالگری‌تان و فرارتان هم افتضاح بود.

موسوی افزود: یک چیز را نادانسته راست گفتی، دلیل و باعث تمام آتش‌هایی که امروز در دنیا بر افروخته شده، آمریکاست. 

نیکی هیلی روز شنبه در ایالت کارولینای شمالی در میان حامیانش گفته بود: جهان به‌معنای واقعی کلمه در حال سوختن است. در اروپا جنگ جریان دارد. در خاورمیانه جنگ جریان دارد. کره شمالی راکت‌های بالستیک بین قاره‌ای را آزمایش می‌کند که توان اصابت به آمریکا را دارد. چین به زیرساخت‌های ما حمله‌های سایبری می‌کند. روسیه ماهواره‌ها را کور می‌کند تا نتوانیم ببینیم که آن‌ها چه کار می‌کنند.

وی ادعا کرد: اگر ما در افغانستان آن ناکامی را نمی‌داشتیم، هیچ کدام از اینها اتفاق نمی‌افتاد.

طرح خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در زمان دولت ترامپ و در پی توافق دولت وقت آمریکا با طالبان امضا شد و بر اساس آن توافق، واشنگتن تعهد داد که در یک بازه زمانی مشخص، تمام نیروهای خود و ناتو را از افغانستان خارج کند. 

با پایان ریاست جمهوری  ترامپ، جو بایدن به این تعهد عمل کرد و نیروهای آمریکایی در 30 اوت 2021 از افغانستان به طور کامل خارج شدند.

مک کال: وزارت خارجه آمریکا اسناد خروج از افغانستان را از کنگره مخفی می‌کند

ترامپ نتیجه خروج آمریکا از افغانستان را بدتر از جنگ ویتنام دانست

کلیدواژه