حوت 22, 1402 15:31 Asia/Kabul
  • اجرای پروژه کاسا 1000 در افغانستان منوط به فراهم شدن شرایط داخلی است

کارشناس اقتصادی افغان گفت: اجرای پروژه کاسا 1000 برای افغانستان بسیار مفید است منوط به اینکه شرایط داخلی برای آن فراهم شود.

محمد عیسی رضایی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل با اشاره به امضای قرارداد عملیات اجرایی طرح انتقال برق کاسا 1000 بین قرقیزستان، ازبکستان، پاکستان و افغانستان اظهار کرد: این پروژه از بزرگترین پروژه های انتقال برق از آسیای میانه به آسیای جنوبی از طریق افغانستان است و این کشور به عنوان معبر و محل ترانزیت می تواند از مزایای این پروژه بسیار کلان و حیاتی بهره ببرد.

وی تصریح کرد: منافع افغانستان شامل دریافت برق با قیمت ارزانتر، دریافت حق ترانزیت از کشورهای ذینفع و همچنان ایجاد فرصت های شغلی برای تعدادی از مردم افغانستان است که می تواند وضعیت اقتصادی و ترانزیتی این کشور را به جایگاه قابل قبولی برساند.

به گفته این کارشناس اقتصادی اما اجرای این پروژه منوط به شرایطی است از جمله تامین امنیت که البته هیچ کس نمی تواند در مورد آن با اطمینان حرف بزند چون حکومت طالبان به رسمیت شناخته نشده و گروه های تروریستی مانند القاعده و داعش و گروه های افراطی مربوط به برخی از کشوهای آسیای میانه در افغانستان فعال هستند که هر کدام از این مسایل می تواند به عنوان تهدید بر سر راه اجرای پروژه های حیاتی اقتصادی در افغانستان تلقی شود.

رضایی عنوان کرد: تا زمانی که یک اجماع داخلی در افغانستان بین گروه های مختلف و حکومت ایجاد نشود، حکومت مشروعی به میان نیاید و همکاری های منطقه ای صورت نگیرد، پروژه های اقتصادی به صورت موفقیت آمیز اجرا نمی شوند و پروژه کاسا 1000 هم از این قضیه مستثنی نیست.

این کارشناس افغان یاد آور شد که در پروژه انتقال برق از طریق بزرگراه سالنگ شاهد اختلافات شدید گروه های ذینفع بودیم، اعتراضاتی رخ داد و در جریان تظاهراتی در این زمینه در دهمزنگ کابل عده ای کشته و زخمی شدند که در نتیجه پروژه تعلیق شد و تاکنون معلق مانده و اجرا نشده است.

وی با اشاره به اینکه بانک جهانی پشتیبانی مالی بخشی از این پروژه را در افغانستان به عهده گرفته گفت: این بانک در صورتی ممکن است همکاری کند که ثبات سیاسی و امنیتی در افغانستان وجود داشته باشد، چالش دیگری که افغانستان در مورد پروژه کاسا 1000 با آن مواجه می باشد هزینه ای است که خودش باید به خاطر ذینفع بودن پرداخت کند البته مشخص نیست که بانک های دیگری هم تمایل دارند به افغانستان در این زمینه کمک کنند یا خیر بنابراین اجرای این پروژه از مسیر افغانستان با ابهاماتی مواجه بوده و اجرای آن با تردیدهایی همراه است.

 

کلیدواژه