حوت 24, 1402 16:52 Asia/Kabul
  • عضو شورای علمای شیعه ارائه پیشنهادهای مکتوب به مولوی عبدالکبیر را تکذیب کرد
    عضو شورای علمای شیعه ارائه پیشنهادهای مکتوب به مولوی عبدالکبیر را تکذیب کرد

عضو ارشد شورای علمای شیعه افغانستان خبرهای منتشر شده درباره ارائه پیشنهادهای مکتوب به مولوی عبدالکبیر معاون سیاسی حکومت طالبان را در جلسه روز چهارشنبه رد کرد.

سید حسین عالمی بلخی در مصاحبه اختصاصی با رادیو دری افزود: در دیدار اخیر شورای علمای شیعه با محمد عبدالکبیر، پیشنهاد مکتوب جدیدی به وی ارائه نشده و این موضوع مربوط به جلسات گذشته است.

وی افزود: در این نشست درباره عید فطر و اختلافات احتمالی بر سر رویت هلال ماه شوال گفتگو و تاکید شد که این مساله ای فقهی است و جنبه سیاسی ندارد.

رئیس دارالانشای شورای علمای شیعه افغانستان اضافه کرد: از آنجا که مطابق فقه جعفری اثبات رویت هلال شرایط خاص و متفاوتی با فقه حنفی دارد، سال گذشته سوءتفاهم هایی در این زمینه ایجاد شده بود که در جلسه روز چهارشنبه برای جلوگیری از تکرار این سوءتفاهم ها با معاون سیاسی طالبان تبادل نظر شد.

عالمی بلخی گفت: بر این اساس، از طالبان خواسته شد که در صورتی که امسال اختلاف نظری بر سر رویت هلال ماه شوال و روز عید فطر پیش آمد، امارت اسلامی در این‌باره  اجبار یا اکراهی برای شیعیان ایجاد نکند.

وی وضعیت موقوفات شیعیان افغانستان را از دیگر موضوعات مطرح شده در دیدار با عبدالکبیر برشمرد و افزود: شیعیان خواهان آنند که افزون بر وقف خاصه، موقوفات عامه نیز در اختیار خودشان باشد.

عضو ارشد شورای علمای شیعه همچنین واکنش معاون سیاسی حکومت طالبان را به مطالب ارائه شده در این جلسه مثبت ارزیابی و تصریح کرد: مولوی عبدالکبیر وعده داد که با مسوولان مربوطه در این موارد گفتگو خواهد کرد.

این اظهارات سید حسین عالمی بلخی در حالی مطرح شده است که پیش از این ارگ تحت کنترل طالبان در بیانیه ای از دیدار محمد عبدالکبیر و شورای علمای شیعه خبر داده و اعلام کرده بود که در این جلسه، علمای شیعه پیشنهادهای خود را به صورت کتبی به مولوی عبدالکبیر تحویل دادند.

نمایندگان جامعه شیعه افغانستان پیشنهادهایشان را به‌گونه کتبی به طالبان سپردند

کلیدواژه