حمل 18, 1403 18:37 Asia/Kabul
  • جلوگیری از فعالیت احزاب سیاسی و نهادهای مدنی در افغانستان تجربه ای ناکام است

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: جلوگیری از فعالیت احزاب سیاسی و نهادهای مدنی در افغانستان تجربه ای ناکام است

عزیز احمد فانوس در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری با اشاره به تاکید مجدد وزارت عدلیه حکومت طالبان مبنی بر ممنوعیت فعالیت احزاب سیاسی و حذف تشکیلات آن ها از ساختار این وزارتخانه گفت: جلوگیری از فعالیت و ایستادگی مخالفان سیاسی در برابر حکومت حاکم و تحریک مردم علیه حکومت از نمادهای دیکتاتوری است و این تجربه را در زمان حکومت های کمونیستی و حتی در دوره جمهوریتی که با حمایت غرب در افغانستان شکل گرفت هم به نوعی شاهد بودیم.

وی افزود: اکنون طالبان با ممنوعیت فعالیت احزاب سیاسی و نهادهای مدنی خود به خود زمینه را برای فعالیت های پنهانی گروه های مخالف و جنگ های مسلحانه گروه هایی فراهم می کند که بصورت عقده مندانه در خفا شکل گرفته اند.

به گفته این استاد دانشگاه کابل تجربه ثابت کرده که چنین ممنوعیت ها و محدودیت هایی نتایج خوبی در پی نداشته اما حکومت طالبان می خواهد این تجربه را تکرار کند که به نظر نمی رسد به نتایج مثبتی برسد.

وی یاد آور شد که از حدود صد سال قبل و از زمانی که حکومت های مطلقه در افغانستان به حکومت های مشروطه تبدیل شد گروهی به نام مشروطه خواهان و جوانان بیدار در این کشور شکل گرفت و از میان مشروطه خواهان گروه های چپ و راست به وجود آمد که احزاب چپ به نحوی با کشورهایی مانند چین و روسیه ارتباط داشتند و احزاب طرفدار دموکراسی به نحوی با امریکا روابط آشکار و پنهان داشتند که در زمان داوودخان رئیس یکی از آن ها به نام محمد هاشم میوند وال که دوره ای هم صدراعظم بود در زندان کشته شد.

فانوس عنوان کرد: احزاب راست هم که به عنوان اخوان المسلمین یاد می شدند به گروه هایی تقسیم شدند که در زمان تجاوز شوروی به افغانستان به نام احزاب جهادی فعالیت کردند و علیه دولت کمونیستی وقت و نیروهای شوروی اقدام کردند که پس از پیروزی قدرت را هم به دست گرفتند، با حاکم شدن طالبان در دوره اول جلو فعالیت شان گرفته شد و با آمدن نظام جمهوری دوباره آغاز به فعالیت کردند اما بیشتر گروه های قومی بودند تا احزاب سیاسی.

وی اضافه کرد: این فعالیت ها نتیجه ای درپی نداشت و تا امروز هم در افغانستان شاهد یک حکومت ملی و سراسری نیستیم و هر کسی بر سر قدرت می آید فکر می کند که یکه تاز میدان است، با زور قدرت را به دست گرفته و با زور هم به کار ادامه می دهد که هم برای خودشان و هم برای مردم افغانستان بسیار گران تمام شده است.

 

کلیدواژه