ثور 09, 1403 16:04 Asia/Kabul
  • با وجود ادعای طالبان در مورد سرکوب گروه های تروریستی، این گروه ها در افغانستان فعالیت دارند

کارشناس سیاسی افغان گفت: با وجود ادعای طالبان در مورد سرکوب گروه های تروریستی از جمله داعش در افغانستان هنوز این گروه ها در این کشور حضور و فعالیت دارند.

مصطفی علیزاده در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل با اشاره به نگرانی برخی کشورها از جمله روسیه از حضور و فعالیت گروه های تروریستی مانند داعش در افغانستان و رد حضور این گروه ها از سوی طالبان، اظهار کرد: افغانستان در وضعیت پیچیده ای قرار گرفته، با روی کار آمدن طالبان این امیدواری وجود داشت که کمبودهای گذشته جبران شود و به ویژه مشکلات در عرصه امنیتی حل شود و گروه های تروریستی که نظم جهانی را به هم زده بودند نتوانند در افغانستان نفوذ کنند و پایگاه های امنی داشته باشند اما چنین نشد.

وی افزود: با گذشت زمان مشخص شد که هنوز گروه های تروریستی در افغانستان فعالیت دارند و کسی نمی تواند این موضوع را انکار کند، کشورهای منطقه و فرامنطقه هم نگران امنیت متحدین خود هستند،

روسیه نگران است که مبادا گروه های تروریستی فعال در افغانستان کشورهای آسیای میانه و متحدینش را مورد تهدید قرار دهند و امنیت آن ها را با چالش مواجه کنند، زیرا اکنون موضوع حضور و فعالیت گروه تروریستی داعش هم در افغانستان مطرح است.

به گفته این کارشناس سیاسی تاکنون یک حکومت مسوول که به امنیت منطقه و جهان توجه داشته باشد در افغانستان شکل نگرفته، در حقیقت حکومتی وجود ندارد که حتی بتواند مشکلات داخلی را حل کند تا پس از آن به امنیت منطقه و بین الملل فکر کند و نبود چنین حکومتی در افغانستان باعث نگرانی کشورهای منطقه شده است. روسیه هم نگران است که مبادا کشورهای آسیای میانه درگیر مسایلی مانند داعش شوند، زیرا خودش عملا درگیر جنگ است و نمی خواهد وارد چالش دیگری شود.

علیزاده با اشاره به اظهارات مقامات طالبان در مورد سرکوب داعش در افغانستان و اینکه این گروه در این کشور حضور و فعالیت ندارد هم گفت: حملاتی که در افغانستان انجام می شود و داعش مسوولیت آن ها را به عهده می گیرد نشان دهنده حضور داعش در افغانستان و ضعف حکومت طالبان است. به هر صورت داعش تهدید جدی علیه مردم افغانستان، حکومت طالبان و منطقه است که اگر جدی گرفته نشود این تهدید جدی تر خواهد شد. بنابراین حکومت طالبان نه در گفتار بلکه در عمل باید برای مبارزه جدی و از بین بردن داعش در افغانستان اقدام کند.

وی اضافه کرد: طالبان اگر واقعا می خواهند در افغانستان حکومت کنند باید رضایت مردم این کشور را جلب کنند نه اینکه مردم از آن ها هراس داشته باشند، مردم حکومتی می خواهند که تمام اقشار حضور خود را در آن ببینند و همه اعم از زن و مرد در آن حضور داشته باشند. طالبان باید این مشارکت را بپذیرند، با نظام بین الملل هم تعامل داشته باشند و خواسته های سازمان ملل متحد و جامعه جهانی را جدی بگیرند.

 

کلیدواژه