جوزا 06, 1403 18:52 Asia/Kabul
  • ادعای واشنگتن‌پست درباره قتل یک شهروند افغان به دست طالبان به دلیل بازی در مستند امریکایی
    ادعای واشنگتن‌پست درباره قتل یک شهروند افغان به دست طالبان به دلیل بازی در مستند امریکایی

روزنامه امریکایی واشنگتن پست مدعی شده است که طالبان یک شهروند افغانستان را به دلیل بازی در یک فیلم مستند آمریکایی دستگیر و زندانی کرده و وی بر اثر شکنجه کشته شده است.

به گزارش رادیو دری به نقل از اسپوتنیک، در گزارش واشنگتن پست نام مستعار این شهروند افغانستان به دلیل شباهتش به جاستین بیبر آوازخوان معروف آمریکایی، "بیبر" گفته شده است.

بر اساس این گزارش، بیبر پس‌ از حضور در یک فیلم ‌مستند "نشنال جئوگرافیک" به نام "عقب‌گرد" به دست طالبان بازداشت و زندانی می‌شود.

واشنگتن‌پست گفته است که او بر اثر شکنجه و جراحاتی که در زندان طالبان بر داشته، جان باخته است.

فیلم مستند Retrograde یا عقب‌گرد که بیبر در آن نقش آفرینی کرده بود در سال 2022 ساخته شده و 9 ماه اخیر جنگ نیروهای حکومت پیشین افغانستان با طالبان را روایت می‌کند.

این مستند بر تجربیات نیروهای ویژه امریکا پیش از بیرون شدن نظامی ایالات متحده از افغانستان در سال 2021 تمرکز دارد.

واشنگتن‌پست گزارش داده است که این مرد نظامی افغانستانی پس از پخش فیلم، به دست نیروهای طالبان از خانه‌اش بازداشت و به مدت دو هفته شکنجه شد و سپس بر اثر جراحات جان باخت.

طبق این گزارش، این شهروند افغانستانی در بخش ماین‌روبی با امریکایی‌ها همکاری داشته است.

در گزارش واشنگتن پست به زمان مرگ این شهروند افغانستان اشاره نشده است.

بیبر یکی از هزاران همکار افغان نیروهای امریکایی بود که در سال 2021 پس از بیرون شدن نیروهای امریکایی و فروافتادن حکومت پیشین و بازگشت طالبان در خطر رها شدند.

باوجود اعلان عفو عمومی از سوی رهبر طالبان، گزارش ها از زندانی، شکنجه و کشته شدن بیش از دو هزار نظامی و کارمند حکومت پیشین افغانستان در حدود سه سال اخیر خبر می دهد.

عبدالکبیر: به عفو عمومی پایبندیم

طالبان: زندانی سیاسی نداریم، شکنجه هم نداریم