مردم افغانستان تحت هر شرایطی عزاداری برای امام حسین علیه السلام را برگزار می کنند
(last modified 1403-04-21T08:23:59+00:00 )
سرطان 21, 1403 12:53 Asia/Kabul
  • مردم افغانستان تحت هر شرایطی عزاداری برای امام حسین علیه السلام را برگزار می کنند

کارشناس و پژوهشگر دینی افغان تاکید کرد: مردم افغانستان تحت هر شرایطی عزاداری برای امام حسین علیه السلام را برگزار می کنند.

داکتر عبدالقادر کمالی در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری اظهار کرد: امام حسین علیه السلام نه تنها امام و اسوه شیعیان بلکه رهبر آزادگان جهان است به همین دلیل عزاداران امام حسین علیه السلام از اقشار، طیف ها و مذاهب مختلف جامعه است و هر کسی زیر خیمه حضرت اباعبدالله الحسین (ع) حضور پیدا کند احساس آرامش و معنویت می کند.  

وی افزود: از آنجا که به دلیل شرایط خاص در افغانستان مراسم معنوی و مذهبی کمتر برگزار می شود، مردم مراسم ماه محرم، ماه مبارک رمضان، شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) و اخیرا مراسم روز عید غدیر را با شور و حرارت ویژه ای برگزار می کنند که سرآمد همه آن ها هم عاشورا است و مردم افغانستان تحت هیچ شرایطی عزاداری امام حسین علیه السلام را تعطیل نکرده و نمی کنند.

این کارشناس افغان با اشاره به اهمیت تامین امنیت مراسم ماه محرم بیان کرد: از حدود ده سال قبل که اولین حمله تروریستی به تکیه خانه حضرت ابوالفضل علیه السلام در کابل به هیات لوگری ها انجام شد و تعداد زیادی از عزاداران حسینی شامل زنان و کودکان به شهادت رسیدند، حملات تروریستی زیادی به عزاداران حسینی در مناطق مختلف افغانستان انجام شده که این موضوع اهمیت تامین امنیت عزاداران را بیشتر کرده است.

کمالی عنوان کرد: عزاداری برای حضرت امام حسین علیه السلام یک موضوع عاطفی و مذهبی و مراسم ویژه ای است یک عزاداری میدانی است و باید دیده شود که مساله امنیت آن هم با مسایل امنیتی دیگر متفاوت است به همین دلیل حکومت ها باید تمهیدات ویژه ای برای مراسم عزاداری محرم و عاشورا در نظر بگیرند، تصمیم های خاص بگیرند و عملکرد ویژه داشته باشند.

وی با اشاره به تجارب گذشته خود گفت: در صورتی که حکومت ها تامین امنیت مراسم عزاداری حسینی را به مسوولان هیات های عزاداری واگذار کنند و خودشان فقط نظارت کنند تامین امنیت بهتر انجام می شود.

 

کلیدواژه