متقی: امنیت محرم امسال در افغانستان در ۲۰ سال گذشته بی‌سابقه بود
(last modified 1403-04-28T13:55:23+00:00 )
سرطان 28, 1403 18:25 Asia/Kabul
  • متقی: امنیت محرم امسال در افغانستان در ۲۰ سال گذشته بی‌سابقه بود
    متقی: امنیت محرم امسال در افغانستان در ۲۰ سال گذشته بی‌سابقه بود

وزیر خارجه طالبان برگزاری عزاداری‌های محرم در فضایی امن را دستاوردی بزرگ برای این گروه خوانده و گفته است  مراسم محرم امسال در افغانستان از لحاظ تامین امنیت در ۲۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

به گزارش رادیو دری؛ امیرخان متقی با تجلیل از عملکرد نیروهای طالبان در تامین امنیت مراسم محرم افزود: نیروهای امنیتی نگذاشتند که کوچکترین حادثه ضدامنیتی علیه عزادارن روی دهد.

او مدعی شد: اطلاعاتی به دست طالبان رسیده بود که نیروهای داعش از یک سال پیش برنامه‌ریزی کرده بودند تا مراسم محرم و عاشورای امسال را با انفجار و انتحار به خاک و خون بکشانند، اما نیروهای طالبان با تدابیر شدید امنیتی از وقوع این رویدادها جلوگیری و شماری را هم در این زمینه دستگیر کردند.

وزیر خارجه طالبان اخبار برخی رسانه ها درباره وضع محدودیت ها برای برگزاری عزاداری های محرم را رد کرد و گفت: چنین اطلاعاتی دور از واقعیت است.

متقی همچنین یادآور شد که  در مدت ۲۰ سال حضور آمریکا در افغانستان شماری سعی کردند تا میان مذاهب شیعه و سنی اختلاف ایجاد کنند، اما موفق به انجام این کار نشدند.

 

وی حضور و فعالیت گروه داعش در افغانستان را انکار و اظهار کرد:  پایگاه‌های گروه داعش که در بیرون از افغانستان قرار دارد باید نابود شود، در غیر این صورت، ضرر تروریسم به همه کشورها خواهد رسید.

اظهارات متقی درباره تامین امنیت مراسم ماه محرم در افغانستان و انکار وضع محدودیت ها در این زمینه در حالی است که از آغازین روزهای عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) طالبان محدودیت های گسترده ای را برای برپایی این مراسم اعمال و آیین های عزاداری را به فضای بسته حسینیه ها و سه روز هفتم تا دهم محرم محدود کردند.

 

 

دستگیری عوامل تخریب پرچم‌های عزاداری محرم توسط طالبان

تأکید سخنرانان عاشورا در کابل بر ضرورت حفظ اخوت اسلامی به عنوان هدف قیام حسینی

 

شورای علمای شیعه افغانستان: پلیس طالبان امنیت مراسم محرم را تامین کنند

کلیدواژه