آغاز کار تحکیم و بازسازی چهار کانال آبیاری زمین‌های زراعتی در تخار
(last modified 1403-06-19T06:06:10+00:00 )
سنبله 19, 1403 10:36 Asia/Kabul

مسئولان در حوزه دریایی تالقان می‌گویند کار تحکیم و بازسازی چهار کانال را به هزینه نزدیک به چهارصد هزار دالر آمریکایی در ولایت تخار آغاز کرده اند.

به گزارش سمیع خاوری خبرنگار رادیو دری، کانال شهروان، گاو مالی و ملِکای خطایان در مرکز و کانال لجده در ولسوالی فرخار ولایت تخار، پروژه هایی است که کار تحکیم و بازسازی آن آغاز شده است.

سراج الدین وهاج رئیس حوزه دریایی تالقان می‌گوید: کار این پروژه‌های ملی و عام‌المنفعه با حمایت مالی سازمان خوراک و زراعت ملل متحد آغاز شده و قرار است با اتمام کار آن صدها هزار جریب زمین در ولایت تخار آبیاری گردد.

عبدالله انجینیر/مهندس این پروژه می‌گوید: در تحکیم بندی و بازسازی دیوارهای این کانال از مواد پیشرفته و مطمئن کار گرفته خواهد شد که در مقابل هر نوع تهدید توان مقابله را دارا می‌باشد.

در همین حال شماری از دهاقین و باشندگان تالقان که نیازمند آب برای کشت و زراعت بودند می‌گویند که در گذشته با مشکلات جدی مواجه بودند و بیشتر اوقات کشت و زراعتشان به دلیل بی آبی خشک می‌شد و حاصلی قابل قبول از آن به دست نمی‌آوردند.

به گفته این باشندگان، ساخت کانال‌ها جدا از اینکه مشکلات آنان را مرفوع خواهد کرد برای صدها تن نیز زمینه کار را مساعد خواهد ساخت.

محمود یکی دیگر از باشندگان تالقان می‌گوید: پیش از این آب چندین دریا در تخار بی آنکه از آن استفاده مطلوب صورت بگیرد به بیرون از ولایت می‌رفت و اکنون با ترمیم کانال‌ها علاوه بر اینکه جلو تخریبات آب گرفته می‌شود مردم نیز با استفاده از آبیاری زمین‌های زراعتیشان سودی خوبی از آن می‌برند.

مسئولان در حوزه دریایی تالقان می‌گویند این پروژه در پنج بخش به طول یک هزار و ۵۰۰ متر تطبیق می‌گردد که در آن حدود سه هزار نفر مصروف کار شده اند.

به گفته مسئولان اکنون کار عملی این پروژه در قسمت قله زوبین شهر تالقان آغاز شده است.

آغاز پروسه استرداد بستر و حریم کانال شهروان در شهر تالقان