عثمان اکرم طنز نویس برجسته ای بود که هیچگاه قلم و شرف خود را خدشه دار نکرد
(last modified 1403-06-25T09:41:46+00:00 )
سنبله 25, 1403 14:11 Asia/Kabul
  • عثمان اکرم طنز نویس برجسته ای بود که هیچگاه قلم و شرف خود را خدشه دار نکرد
    عثمان اکرم طنز نویس برجسته ای بود که هیچگاه قلم و شرف خود را خدشه دار نکرد

نویسنده و مدیر انتشارات زریاب گفت: عثمان اکرم طنز نویس برجسته ای بود که همیشه کجی های جامعه خود را بازتاب می داد و از این بابت از سوی حکومت های مختلف در افغانستان بی مهری های بسیار دید ولی هیچگاه قلم و شرف خود را خدشه دار نکرد.

منوچهر فرادیس نویسنده و مدیر انتشارات زریاب در کابل در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری در مورد کارنامه زنده یاد محمد عثمان اکرم طنز نویس برجسته افغانستانی گفت: زنده یاد محمد عثمان اکرم سلطانی در سال 1337 در کابل به دنیا آمد و با مشقت بسیار و با دشواری توانست تا سطح دیپلم تحصیل کند و آنگونه که خودش می گفت فقر مطلق را چشیده بود و دوست داشت که ادامه تحصیل بدهد و در دوره حزب دمکراتیک خلق تحصیلات خود را ادامه داد و در همان دوران به خاطر فعالیت سیاسی بر علیه این حزب از سال 1360 به مدت 8 سال زندانی و تحت شدید ترین شکنجه ها قرار گرفت.

وی ادامه داد: بعد از آزادی از زندان هم دوباره تحصیلات خود را در دانشگاه ادامه داد ولی در نهایت مجبور شد از افغانستان فرار کند و به پاکستان برود که با آمدن حکومت مجاهدین دوباره به افغانستان بر گشت.

فرادیس افزود: آنگونه که دوستان او نقل کرده اند وی عضویت یکی از احزاب سیاسی مجاهدین را داشت ولی ایشان در دورانی که آن حزب به قدرت رسیدن چند بار بازجویی شد و قرار بازداشت او هم صادر شد وساطت فرمانده احمد شاه مسعود، او را از زندانی شدن نجات داد.

نویسنده افغانستانی بیان داشت: انتشار مجله طنز «زنبیل غم» یکی از افتخارات درخشان کارنامه عثمان اکرم بود و ایشان هیچ وقت وابسته به هیچ گروه، سازمان و نهادی نبود که بخواهد به سود و یا به ضرر کسی بنویسد من می توانم شهادت بدهم که ایشان هیج زمانی شرف قلم و وجدان خود را خدشه دار نکرد و من شاهد بودم که در دو دهه حکومت جمهوریت که قوم گرایی و زبان گرایی بیداد می کرد ایشان یک انسان شریف باقی ماند و همیشه می خواست که کجی ها را اصلاح کند و به همین خاطر در هیچ برنامه و رسانه ای او را تحمل نمی کردند.

وی افزود: نوشته های انتقادی این طنز نویس برجسته افغانستانی باعث شد که ایشان در هیچ جا و در هیچ دوره ای کارش به سرانجام نرسد و علیرغم آن که نوشته ها و برنامه تلویزیونی که وی حضور داشت با استقبال مردمی مواجه می شد ولی در همه جا به خاطر همان زبان انتقادی عذر او را می خواستند.

در دوره جمهوریت که نشریه او علیرغم آنکه از طرف یک نهاد خارجی حمایت می شد باز هم همان زبان انتقادی را داشت که متاسفانه باز هم تحمل نشد و حتی یکی از بهترین برنامه های تلویزیونی او به نام «تلک» بود که بی نهایت جذاب بود ولی با دخالت مستقیم خلیل زاد این شرور تاریخ افغانستان بسته شد و این نویسنده مجبور شد به شغل تاکسیرانی رو بیاورد و در نهایت بیماری سرطان او را از ما گرفت.

مدیر انتشارات زریاب اظهار داشت: در افغانستان هنر هیچ وقت قدر ندید و من به عنوان یکی از دوستداران هنر و تمدن این حوزه با قاطعیت می گویم که ایشان یکی از طنز نویسان بسیار بزرگی بود که جز بخش کوچکی از مخاطبان، هنر وی را نشناخت.

محمد عثمان اکرم سلطانی طنزنویس پیشکسوت و فعال اجتماعی افغانستان پس از مدت ها تحمل بیماری سرطان پنجشنبه 22 سنبله/ شهریور 1403در کابل درگذشت.

این طنزنویس افغانستانی بنیان‌گذار مجله «زنبیل غم»، از فعالان اجتماعی افغانستان و از شخصیت‌های تاثیرگذار فرهنگی در این کشور بود.

محمدعثمان اکرم در سال ۱۹۹۷، زمانی که طالبان برای نخستین بار بر افغانستان مسلط شده بودند، مجله «زنبیل غم» را بنیان‌ نهاد و حدود یک سال به طور مخفیانه فعالیت می‌کرد.

اکرم که به دلیل طنز تندش به نام مستعار سرگردان و عقرب سرگردان نیز شناخته می‌شد و مجری شماری از برنامه‌های طنز در یکی از تلویزیون‌های‌ خصوصی بود.

او در این مدت نقش‌های متعددی از جمله ناشر، مدرس، نویسنده و تهیه‌کننده برنامه‌های طنز تلویزیون و رادیو بود.

کلیدواژه