بی توجهی طالبان به خواسته های جهانی سبب شده جهان هم توجهی به آن ها نداشته باشد
(last modified 1403-07-26T10:00:17+00:00 )
میزان 26, 1403 14:30 Asia/Kabul
  • بی توجهی طالبان به خواسته های جهانی سبب شده جهان هم توجهی به آن ها نداشته باشد

کارشناس سیاسی افغانستانی تاکید کرد: پافشاری طالبان بر مواضع سختگیرانه خود و بی توجهی به خواسته های جهانی سبب شده که کشورهای مختلف هم توجه چندانی به طالبان نداشته باشند.

عزیز احمد فانوس در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری در مورد برگزاری نشست سازمان همکاری شانگهای در اسلام آباد پاکستان بدون دعوت از نمایندگان طالبان و بدون اینکه در بیانیه پایانی اشاره ای به وضعیت فعلی افغانستان شود اظهار کرد: با توجه به شرایط خاص حاکم در افغانستان، بنیادگرایی حاکم و بی نوجهی طالبان به مساله حقوق بشر، هنوز هیچ کشوری حاضر نشده حکومت طالبان را به رسمیت بشناسد.

وی افزود: طالبان از مواضع خود کوتاه نیامده و انعطاف نشان نمی دهند و کشورهای مختلف به خاطر افکار عمومی هم که شده ناگزیرند مسایل حقوق بشری را مد نظر داشته باشند و اگر گامی در جهت ارتباط با طالبان برمی دارند گامی هم به عقب می گذارند.

این استاد دانشگاه کابل تصریح کرد: به عنوان مثال چین سفیر طالبان را پذیرفت و جمهوری اسلامی ایران روابطی با آن ها دارد اما کشورهای مختلف اگرچه روابطی با طالبان برقرار کرده اند در مورد به رسمیت شناسی و دعوت آنان به کنفرانس ها و نشست های رسمی و از جمله کنفرانس شانگهای احتیاط می کنند. در نشست شانگهای هم نمایندگان چین و پاکستان عنوان کردند که باید در افغانستان حکومت فراگیر تشکیل شود، حقوق بشر و حقوق زنان رعایت شود و با توجه به عفو عمومی که طالبان اعلام کرده اند درصدد انتقام جویی از مخالفین نباشند.

فانوس در مورد اهمیت سازمان همکاری شانگهای برای افغانستان هم گفت: هر قدر این کشور در چنین سازمان هایی فعال باشد باعث توسعه اقتصادی، پیشرفت و ترقی می شود حتی عضویت ناظر افغانستان در سازمان همکاری شانگهای برای این کشور یک امتیاز بود. اما در سه سال گذشته که طالبان در افغانستان بر سر قدرت بوده اند مردم این کشور تغییر چندانی در وضعیت اقتصادی خود مشاهده نکرده اند و حتی مهاجرت های کاری شکل گرفته است.

به گفته این کارشناس سیاسی افغانستان در وضعیتی بسر می برد که حتی پشتون های پاکستان در جرگه ای که چند روز پیش داشتند از مردم افغانستان و حقوق آن ها حمایت و پرچم سه رنگ افغانستان را بلند کردند و مخالفت خود را هم با رفتارهای طالبانی به نمایش گذاشتند و این نشان می دهد که حتی پشتون ها هم به صورت سراسری از وضعیت کنونی افغانستان حمایت نمی کنند در حالیکه همیشه پشتون های دو طرف خط فرضی دیورند را یکی می دانستند و این خط را هم به رسمیت نمی شناختند. بنابراین طالبان باید از خود انعطاف نشان داده و مسایل حقوق بشری و خواسته های جهانی را رعایت کنند.

 

کلیدواژه