رییس دانشگاه هرات : جمهوری اسلامی ایران بهترین  دوست و حامی مردم مسلمان افغانستان است
(last modified 1395-11-18T13:30:20+00:00 )
دلو 18, 1395 18:00 Asia/Kabul

مسئولان دانشگاه دولتی ولایت هرات با تقدیر از اهدای ده‌ها جلد کتاب مرجع و منبع از سوی سرکنسولگری این کشور در هرات به این دانشگاه بر تحکیم روابط نیک و برادرانه‌ تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، «عبدالله فایز» رییس دانشگاه هرات از جمهوری اسلامی ایران به عنوان بهترین  دوست و حامی مردم مسلمان افغانستان یاد کرد و تلاش‌های این کشور را به دلیل زنده‌ نگهداشتن فرهنگ تقدیر کرد.

فایز به سال‌های آغازین انقلاب اسلامی ایران اشاره داشت و گفت، مردم و دولت اسلامی ایران در حالیکه کشورشان دچار مشکلات فراوانی بود مردم افغانستان که از جنگ و خشونت‌های فزاینده در این کشور به جمهوری اسلامی ایران مهاجرت کرده بودند را با آغوش باز پذیرفته و تا کنون که بیش از 3 دهه از آن زمان می‌گذرد مهماندار آنان هستند.

وی این لطف مردم ایران نسبت به مهاجرین افغانستانی را تمجید کرد و افزود، 22 بهمن / دلو سالروز به ثمر نشستن انقلاب اسلامی ایران است و این انقلاب تاثیرات مثبت و خوبی بر روی زندگی مردم افغانستان داشت.

رییس دانشگاه هرات با تاکید بر اینکه انقلاب اسلامی ایران تنها انقلاب سیاسی نبود و در کنار خود انقلاب اسلامی و فرهنگی را بارور کرد، اظهار داشت، در این کشور زمینه‌های فراوانی به دلیل گسترش فرهنگ، علم و تخصص وجود دارد.

فایز با بیان اینکه ارتباط‌ های سازنده و موثر در بین دانشگاه‌های 2 کشور اسلامی و همسایه می‌تواند در تعمیق روابط بین 2 ملت مهم باشد، گفت، دانشگاهیان و اندیشمندان کشورهای افغانستان و ایران مسئولیت دارند تا به دلیل افزایش مراودات علمی تلاش مضاعف به خرج دهند که به یقین همین مسایل باعث برادری و نزدیکی بیشتر 2 ملت می‌شود.

این مقام دولتی هرات با اظهار امتنان از بخش فرهنگی سرکنسولگری ایران در هرات به دلیل همکاری‌های همیشگی فرهنگی با این دانشگاه گفت، به مناسبت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، امسال نیز کتاب‌های با ارزشی از سوی نمایندگی فرهنگی ایران در هرات اهدا شد که بسیار با ارزش است و اساتید و دانشجویان می‌توانند از آنها برای بلند بردن دانش استفاده کنند.

فایز با اشاره بر اینکه  2 ملت (ایران و افغانستان) ملت‌های مسلمان و با هم برادری هستند که زاده‌ یک فرهنگ عظیم، تمدنی به درازای تاریخ و جغرافیای واحد میباشند، افزود: مرزهای خاکی و سیاسی که وجود دارد نمی‌تواند 2 کشور و 2 ملت را از هم جدا کند.

وی خاطرنشان کرد، جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور صلح‌ دوست  درکنار افغانستان قرار دارد و دولت ومردم ایران آرزو دارند که کشور افغانستان نیز آباد، آزاد و توسعه یافته باشد و به همین دلیل گام‌های موثری از سوی مسئولان این کشور برای مردم افغانستان برداشته شده‌است.

رییس دانشگاه هرات ضمن تاکید بر اینکه اساتید نخبه، دانشمندان، مخترعان، شعرا و نویسندگان هرگز منحصر به یک جغرافیا نیستند و متعلق به همه‌ی مردم دنیا می‌باشند، اضافه کرد، این اقشار با ارزش جامعه چراغ راهنما برای همه‌ کسانی هستند که به دنبال آموختن و فراگیری علوم می‌باشند.

فایز هم‌چنین به اعزام استاد و دانشجو به ایران اشاره کرد و گفت، سعی و تلاش دولت افغانستان تحکیم هرچه بیشتر پایه‌های دوستی و مودت بین 2 ملت است و به همین خاطر قرار است همانند سال‌های گذشته صدها تن از استادان و دانشجویان به دلیل دانش افزایی در دانشگاه‌های ایران اسلامی پذیرفته شوند.

در همین حال«محسن سادات کیایی» مسئول نمایندگی فرهنگی سرکنسولگری ایران در هرات در گفت‌وگو با خبرنگار رادیودری، جمهوری اسلامی افغانستان را دوست و برادر دیرینه‌ ایران خطاب کرد و گفت، ادامه‌ی همکاری‌های فرهنگی با دانشگاه هرات از برنامه‌های این بخش است و تلاش خواهد شد تا این روابط هم‌چنین پابرجا و مستحم بماند.

سادات کیایی با اشاره بر اینکه کتاب‌هایی که جدیدا به دانشگاه هرات اهدا شده شامل ادبیات، هنر، تاریخ، فرهنگ، معارف دینی، تاریخ اسلام، تاریخ منطقه و ... است، افزود، این کتاب‌ها عموما مرجع هستند و دانشگاهیان می‌توانند از آن در بالا بردن سطح علمی خود کمال استفاده را ببرند.

وی با تاکید بر اینکه این همکاری‌ها به دلیل تعمیق دوستی‌ها و برادری 2 ملت با قوت ادامه خواهد داشت، افزود، در جلساتی‌ که با مسئولان دانشگاه هرات برگزار شده، قرار شد تا بخش فرهنگی سرکنسولگری ایران در هرات در بخش‌های تجهیز کتابخانه‌، ایجاد و تجهیز کتابخانه‌ی دیجیتال، تجهیز اتاق فرهنگی در دانشگاه، تبادل اعضای هیئت علمی برای کارگاه‌ها آموزشی و هم‌چنان در بخش اهدای بورسیه‌ها برای اساتید در دانشگاه‌ها ایران، دانشگاه هرات را همکاری کند.

سادات کیایی هم‌چنان به همکاری‌های نزدیک با دانشگاه هرات در امر برقراری تفاهم با دانشگاه‌های معتبر ایران نیز اشاره کرد که از جمله فعالیت‌های رایزنی فرهنگی ایران در هرات محسوب می‌شود.

جزئیات این خبر در گزارش همکارمان محمدی موجود است.