نماینده مردم ولایت بادغیس در مجلس نمایندگان افغانستان : طالبان 80 درصد ولایت بادغیس را در تصرف دارد
(last modified 1395-11-20T09:27:22+00:00 )
دلو 20, 1395 13:57 Asia/Kabul

نماینده مردم ولایت بادغیس در مجلس نمایندگان افغانستان گفت، طالبان و سایر افراد مسلح غیرمسئول 80 درصد از مناطق این ولایت را در تصرف دارند.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، «موسی نعمتی جناب» با اظهارنگرانی از آنچه که درولایت بادغیس می‌گذرد، دولت را به بی توجهی به وضع ناهنجار مردم متهم کرد و حضور گسترده‌ی نیروهای تفنگدار مخالف دولت در مراکزشهر‍‌ها و ولسوالی‌های این ولایت را نگران کننده خواند.

نماینده مردم بادغیس در مجلس نمایندگان افغانستان گفت، بیشتر اختلافات میان خودی در بین اقوام ساکن در مناطق مختلف این ولایت از موضوعاتی کوچک سرچشمه می‌گیرد که باعث بزرگترین مشکلات و اختلافات در این منطقه شده‌است.

نعمتی جناب با اشاره بر اینکه درگیری‌های قومی در این ولایت پای بسیاری از افراد فرصت طلب را به دخالت و بهره‌ برداری از وضعیت، باز کرده است، گفت، به دلیل عدم دسترسی دولت به تمام مناطق بادغیس، مردم اختلافات خود را به وسیله رهبران قومی ودر برخی ازموارد باحضور طالبان حل می‌کنند.

این عضو مجلس نمایندگان تصریح کرد، طالبان و دیگر گروه‌هایی که در مناطق مختلف بادغیس نفوذ دارند، در حل اختلافات مردم سود خود را دخیل ساخته و ماجرا را آنگونه که به نفع خودشان باشد فیصله می‌دهند.

وی یادآور شد که بیشتر مناطق بادغیس اکنون در کنترل طالبان است و دولت بر قسمت اندکی از این ولایت تسلط دارد.

در همین حال «عبدالرئوف تاج»، قوماندان امنیه‌ی ولایت بادغیس نفوذ طالبان را بر مناطق مختلف این ولایت رد نکرد اما گفت، کنترل 80 درصد از خاک این ولایت توسط گروه‌های تروریستی و طالبان غیرقابل باور است.
این مقام نظامی بادغیس با تاکید بر اینکه نفوذ این گروه از اثرات جنگ‌های چندین دهۀ اخیر در کشور است افزود، طبیعی است که طالبان در مناطق زیر کنترل خود آنگونه که بخواهد حکم کنند.

« شراف‌الدین مجیدی»، مسئول دفتر والی بادغیس نیز حاکمیت طالبان در بخش‌های زیادی از این ولایت را رد کرد وگفت، چندین ماه است که نیروهای مخالف مسلح دولت حتی تحرک آنچنانی را به دلیل برهم زدن امنیت در ولسوالی‌های مختلف بادغیس انجام نداده‌اند.

وی به ناتوانی طالبان در این ولایت اشاره کرد و افزود، تفنگداران مخالف دولت به گونه‌ مخفی هراز گاهی بر پوسته‌های امنیتی حمله می‌کنند که با مقاومت نیروهای دولتی مواجه شده و فرار می‌کنند.

مجیدی نفوذ 80 درصدی این گروه و دیگر شبکه‌های فرصت طلب را در بادغیس به شدت رد کرده و گفت، هر گاه  دولت افغانستان با راه‌اندازی عملیات‌های نظامی بر گروه طالبان فشار وارد می‌کند، اعضای آن به مناطق دور دست فرار می‌کنند و امکان ندارد که این مقدار از خاک بادغیس در اختیار آنان باشد.
این مقام دولتی در بادغیس به تنش‌های قومی در این ولایت اشاره کرد و گفت، اختلافات قومی در بادغیس نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته و اداره محلی کمیسیونی را به دلیل بررسی بیشتر موضوع تشکیل داده‌است.
وی با بیان اینکه این کمیسیون با کمک عالمان دینی و رهبران قومی، چندین معضله‌ی قومی را در بادغیس به خوبی حل و فصل کرده است، افزود، بیشتر این تنش‌ها در ولسوالی‌های آبکمری و قادس می‌باشد که عمده‌ترین دلیل آن اختلاف بر سر علفچرها، جنجال بر سر زمین‌های زراعتی و موضوعات مربرط به آن بوده است.
مسئول دفتر والی بادغیس در رابطه با زورگویی‌های طالبان و دیگر گروه‌های مسلح گفت: شکی نیست که طالبان این رفتار را با مردم در مناطق زیر کنترل خود داشته باشد و این گروه به دلیل ادامه حضورشان چنین اقداماتی را انجام می‌دهند.
مجیدی اما اظهار داشت که تاکنون به صورت کتبی، شکایتی به اداره محلی نرسیده است تا به آن رسیدگی شود.
بادغیس در شمالغرب افغانستان یکی از ولایت‌هایی به شمار می‌رود که دراین اواخر حضور افراد مسلح وابسته به گروه‌های مخالف دولت در بخش‌هایی از آن باعث نگرانی مردم شده‌است.

جزئیات بیشتر این خبر در گزارش همکارمان محمدی موجود است.