گزارش خبری؛همایش "شهدا و رهروان؛ حرکت به سوی اهداف یا عقب گرد از دستیابی به آرمان"
(last modified 1395-12-07T09:34:17+00:00 )
حوت 07, 1395 14:04 Asia/Kabul
  • گزارش خبری؛همایش

همایش "شهدا و رهروان؛ حرکت به سوی اهداف یا عقب گرد از دستیابی به آرمان" در مشهد مقدس برگزار شد

همایش "شهدا و رهروان؛ حرکت به سوی اهداف یا عقب گرد از دستیابی به آرمان" با حضور تعدادی از شخصیتهای افغان و ایرانی و صدها تن از اقشار مختلف مهاجرین افغان در مشهد مقدس برگزار شد.

همزمان با گرامیداشت سالروز شهدای قیام سوم حوت 1357 ولسوالی چهارکنت و شهدای قیام سوم حوت 1358 مردم کابل علیه کودتاگران کمونیستی؛ از بیست و دومین سالروز شهادت رهبر جهادی و مجاهد نستوه حجه الإسلام والمسلمین شهید سید علی اکبر مصباح مزاری و هشت تن از یارانش همایشی تحت عنوان "شهدا و رهروان؛ حرکت به سوی اهداف یا عقب گرد از دستیابی به آرمان" برگزار شد.

به گزارش خبرنگار رادیو دری در این همایش که از سوی دفتر مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی-تبیان در مشهد مقدس برگزار شد، سخنرانان به بررسی اهداف شهدا و مجاهدان راه حق و آزادی، ذکر خاطراتی از شهدا و جهادگران افغانستان و نیز تحلیل و بررسی دلایل تلخکامی مردم افغانستان پس از پیروزی جهاد مقدسشان پرداختند.

در ابتدای همایش و پس از تلاوت آیاتی چند از کلام ا.. مجید مقاله ای در رابطه با زندگینامه و دوران تحصیل، مبارزات و مجاهدت های شهید مصباح مزاری و فعالیت های وی از آغاز جهاد علیه رژیم اشغالگر اتحاد جماهیر شوروی سابق و دولت کمونیستی وقت و نیز فعالیت های سیاسی، دینی و فرهنگی او پس از پیروزی مجاهدین تا زمان شهادت، قرائت شد.

پس از آن مهندس سید نجیب الله موسوی، وزیر آب و برق در زمان حکومت مجاهدین و از دوستان و همرزمان شهید مصباح مزاری به ذکر خاطراتی از آن شهید و دیگر همرزمانش در دوران جهاد پرداخت و ایمان و اعتقاد، زیرکی و برنامه ریزی در کارها و فعالیت ها را از خصوصیات بارز وی یاد کرد و گفت: در زمانی که کمونیست ها به فکر کار روی جوانان افغان بودند تا عوامل آینده خود را از بین آنان انتخاب کنند، شهید مصباح مزاری با نگاهی تحقیقی به دین و مبارزه در حال برنامه ریزی و کار روی جوانان بود تا به دام دشمنان نیفتند و نیروهای انقلابی و کارآمد از آن ها ساخته شود.

سپس آقای حبیبی از فعالان عرصه مبارزه در زمان دولت کمونیستی و از دست اندرکاران و شاهدان عینی قیام مردم کابل در سوم حوت سال 1358 گوشه های از فعالیت های مبارزان راه حق و آزادی را در کابل و برخی دیگر از ولایات افغانستان بیان و تاکید کرد که مردم افغانستان در آن زمان با ایمان راسخ، اعتقاد به یاری خداوند و اراده ای استوار دست به مبارزه با طاغوت زده و پرچم جهاد و مبارزه علیه کفر و الحاد را بالا نگه داشتند.

در ادامه همایش "شهدا و رهروان؛ حرکت به سوی اهداف یا عقب گرد از دستیابی به آرمان"، سید عیسی حسینی مزاری رئیس مرکز فعالیت های اجتماعی-فرهنگی تبیان به ایراد سخن پرداخت و این سوال را مطرح کرد که آیا رهروان شهدا به اهداف شهدا رسیدند یا خیر؟. و در پاسخ گفت: خیر، نه تنها نرسیدند بلکه بسیاری از آن ها سیر قهقرایی را در پیش گرفتند و حتی خلاف اهداف شهدا عمل کردند.

وی تصریح کرد: مهمترین هدف مجاهدان و شهدای افغانستان سرنگونی حکومت کفر و الحاد و برقراری حکومت اسلامی و الهی بود که در سایه آن زمینه های عبادت خداوند که هدف از حلقت بشر است فراهم گردد اما بررسی وضعیت موجود نشان می دهد که این هدف محقق نشده و رهروان شهدا نتوانستند به این هدف مهم دست پیدا کرده و یا در راستای آن حرکت کنند.

رئیس حزب اسلامی تبیان با بیان اینکه عوامل داخلی و خارجی بسیاری در این زمینه دخیل بود اصلی ترین عامل را عملکرد نادرست سردمداران و مدعیان رهبری جهاد مردم افغانستان دانست و گفت: عده ای از کسانی که در صفوف جهاد قرار داشتند و مدعی رهبری جهاد بودند از آغاز مسیر انحراف را انتخاب کردند و به فکر حذف مخالفان بودند که همین افراد باعث طولانی شدن جهاد و تاخیر در پیروزی مجاهدین شدند.

حسینی مزاری گفت: اندیشه و تفکرات این دسته از افراد هنوز هم تغییر نکرده و هنوز به دنبال حذف مخالفان هستند، از اندیشه های آنان آبادی و آزادی افغانستان تراوش نمی کند و در مسیر ایجاد بحران و خرابی حرکت می کنند.

رئیس خبرگزاری صدای افغان عنوان کرد که عده ای از رهبران جهادی هم در مسیر جهاد حرکت کردند، پایداری نمودند و بالاخره جهاد به نتیجه رسید و خروج نیروهای اشغالگر و سقوط حکومت کمونیستی و پیروزی مجاهدان محقق شد اما طعم شیرین پیروزی به تلخی تبدیل شد و جنگ های داخلی در گرفت که نتیجه تلاش و برنامه ریزی دشمنان و خالی کردن صحنه از سوی مجاهدان و انقلابیون و بروز تغییراتی در اهداف آن ها بود.

وی تاکید کرد که راه و اهداف شهدا و مجاهدان واقعی باید ادامه پیدا کند و مردم در این مسیر حرکت کنند تا توطئه های دشمنان خنثی شده و شاهد برقراری حکومت اسلامی و الهی و شکوفایی و آبادی کشور باشیم.

 

کلیدواژه