حوت 28, 1395 12:44 Asia/Kabul
  • تفسیر؛ توسعه همکاری های روسیه و افغانستان

سفر حنیف اتمر  مشاور امنیت ملی محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان به روسیه بیانگر اهتمام دو کشور برای توسعه همکاری های  دو جانبه است .

 اتمر در دیدار با سرگئی لاورف وزیر امور خارجه روسیه در مسکو  گفت این کشورو افغانستان منافع مشترک مهمی  دارند ومسکو می تواند درمبارزه با تروریسم، قاچاق مواد مخدر، تامین امنیت و برقراری صلح و ثبات  در افغانستان نقش مهمی ایفا کند .

لاوروف نیز در این دیدارگفت ،مسکو به مذاکره با کابل  در باره حل بحران و روند مذاکرات صلح  در افغانستان با گروههای مخالف از جمله طالبان اهمیت فراوان قائل است .

دولت افغانستان در حالی خواهان توسعه روابط با روسیه است که به دلیل اشغال افغانستان از سوی ارتش سرخ شوروی در سال 1979 و کشتار بیش از یک میلیون نفر از مردم افغانستان ،هیچ زمینه عمومی برای بازگشت روسیه  به افغانستان وجود ندارد.

زیرا مردم این کشور به شدت از روسیه متنفرند و به همین دلیل این کشور نیز در 15 سال گذشته در برابر تحولات افغانستان ،سیاست صبر و انتظار را در پیش گرفته بود .ظهور گروه تروریستی داعش در افغانستان و کشیده شدن دامنه جنگ به مناطق شمالی این کشور که به نگرانیها در مورد انتقال تروریسم به آسیای مرکزی و قفقاز دامن زد ،فرصت مناسبی را برای روسیه فراهم کرد که با حمایت از طالبان وارد عرصه امنیتی افغانستان شود.پیشتر روسیه برای سرکوب طالبان  سلاح به افغانستان ارسال کرده بود اما در یک چرخش موضع آشکار، ضمن حمایت از طالبان مذاکرات سه جانبه با حضور چین و پاکستان در مسکو برگزار کرد که با واکنش منفی دولت افغانستان روبرو شد.

با توجه به نفوذ سنتی روسها در افغانستان با تشکیل احزاب کمونیستی  هوادار خود ،به نظر می رسید دولت کابل به این نتیجه رسیده است که نمی تواند نقش مثبت و یامنفی روسیه را درتحولات  افغانستان نادیده بگیرد.

به همین دلیل حامد کرزای رئیس جمهوری قبلی افغانستان در دوره اول ریاست جمهوری خود به مسکو سفر کرد تا در مورد حضور نظامی آمریکا و ناتو در افغانستان به مسکو اطمینان بدهد. اکنون دولت افغانستان درصدد است مشارکت روسیه  در  تحولات افغانستان را ساماندهی و متناسب با اولویتهای این کشور تعریف کند و مانع از هر گونه حضور روسیه خارج از کانال دولتی در افغانستان شود.به همین دلیل دولت کابل  در آستانه سفر حنیف اتمر به روسیه به طور رسمی از دولت روسیه خواست در بازسازی 124 مرکز اقتصادی و علمی افغانستان مشارکت کند . سفارت افغانستان در مسکو اعلام کرد  بسیاری از این مراکز با همکاری شوروی ساخته شده و به همین دلیل با کمک روسیه می توان آنها را بازسازی کرد که دانشگاه پلی تکنیک کابل و تونل سالنگ از آن جمله است. معاون وزیر انرژی روسیه هم اخیرا از آمادگی حدود 30 شرکت روسی برای سرمایه گذاری در طرح های مختلف افغانستان خبر داد . 

دولت این کشور براین اعتقاد است مشارکت بیشتر روسیه در بازسازی بخشهای مختلف از جمله نظامی آن کشور می تواند به استقرار صلح و امنیت در افغانستان کمک نماید. زیرا کشورهای درگیر در بحران افغانستان درصورت سرمایه گذاری در بخشهای زیربنایی  این کشور ناگزیرند برای حفاظت از اموال و سرمایه های خود به روند صلح افغانستان نیز کمک کنند.به همین دلیل دولت کابل  درصدد ایجاد توازن در روابط خود با کشورهای مهم منطقه ای و بین المللی است تا ضمن اعتماد بخشی  درمورد سیاستهای خود ، رقابتهای تخریبی آنها ضد یکدیگر را در افغانستان به حداقل برساند .

تردیدی نیست حضور نظامی آمریکا در افغانستان در کنار نفرت مردم این کشور ،مهمترین مانع حضور روسیه در افغانستان  است . در چنین شرایطی  رویکرد روسیه به همکاری با طالبان  خارج از کانال دولت کابل  ،دولت افغانستان را نگران جنگ نرم و سخت دستگاههای اطلاعاتی کشورهای دارای نفوذ در افغانستان کرده است .از اینرو دولت این کشور درصدد است با حمایت از حضور روسیه در افغانستان به نقش مسکو در تحولات این کشور بخصوص عرصه سازندگی نظم و اعتبار بخشد .

کلیدواژه