درخواست اتحادیه ی اروپا مبنی بر رعایت حقوق خبرنگاران توسط طرف های درگیر
(last modified 1396-02-13T12:12:30+00:00 )
ثور 13, 1396 16:42 Asia/Kabul
  • خبرنگار
    خبرنگار

همزمان با فرارسیدن 13 ثور/ سوم ماه می میلادی روز جهانی مطبوعات ، اتحادیه اروپا از طرف‌های درگیر در افغانستان خواست تا به نقش خبرنگاران اهمیت دهند و افزون بر احترام به حقوق خبرنگاران ، امنیت جان آن ها را نیز تامین کنند.

به گزارش خبرنگار رادیو دری اتحادیه ی اروپا با نشر خبرنامه ای به همین مناسبت می گوید که " افغانستان نیروی فعال رسانه‌ای دارد و راه های طولانی را پیموده و اکنون رسانه‌های در این کشور به طور نسبی مسلکی گردیده‌اند اما این رسانه ها نیازمند پیشرفت بیشتر هستند تا موفقانه روند مسلکی شدن را بپیمایند.

اعلامیه ی اتحادیه ی اروپا به نقل از فرانز مایکل میلبن نماینده این اتحادیه در افغانستان می گوید که: «افغانستان راه طولانی را برای فراهم ساختن شرایط خوب برای رسانه‌ها طی کرده که این امر فرصتی ارزشمند برای داشتن یک جامعه رسانه‌ای مسلکی و با تجربه به شمار می رود اما هنوز هم نیاز است که تا بهبود بیشتر در این بخش بوجود آید.

نماینده اتحادیه اروپا در این اعلامیه یادآوری کرده است که دولت در زمینه حمایت از آزادی بیان قانون دسترسی به اطلاعات را در شرایطی مهیا کرده است که تعداد زیادی از مقام‌های دولتی از این قانون بی‌خبرند.

افزون بر این اعلامیه ی اتحادیه ی اروپا ضمن ابراز نگرانی از اعمال خشونت علیه خبرنگاران از دولت افغانستان خواسته است تا جلو اعمال خشونت بویژه توسط نهادهای دولتی علیه خبرنگاران را بگیرد.

اتحادیه اروپا ابراز نگرانی نموده است که خشونت‌هایی که علیه خبرنگاران در قلمرو دولت انجام شده، بیشتر از سوی مقام‌های دولتی و نظامی بوده است.

گفتنی است که افزون بر نمایندگی اتحادیه ی اروپا در کابل، تعدادی از نهادهای مدافع حقوق خبرنگاران و دولت افغانستان، ضمن ابراز سپاس از تلاش ها و فداکاری های خبرنگاران در افغانستان،  فرارسیدن روز جهانی مطبوعات را برای تمامی خبرنگاران و دست اندرکاران رسانه ای در این کشور تبریک گفتند .

ریاست اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان با نشر خبرنامه ای در این خصوص گفته است که "پس از سقوط رژیم سیاه طالبان و شکل ‌گیری نظام دموکراتیک در کشور، نقش مطبوعات در زمینه تحقق ارزش‌های مردم‌ سالاری، آزادی بیان، روند دولت و ملت ‌سازی، مبارزه با فساد، ایجاد شفافیت و حساب ‌دهی و پویایی و تنویر افکار عمومی، بسیار ارزنده و تأثیرگذار بوده است."

ریاست اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان در این خبرنامه تاکید کرده است که آزادی بیان و فعالیت رسانه‌های آزاد از دستاوردهای بزرگ دولت افغانستان است که به هیچ قیمتی مورد معامله قرار نخواهد گرفت.

در کنار ریاست اجرایی، دفتر معاونت دوم ریاست جمهوری افغانستان نیز بیانیه ای به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات  صادر کرده است .

در بخشی از بیانیه ی معاونت دوم ریاست جمهوری افغانستان چنین آمده است :" تاکنون تعهد به آزادی مطبوعات و آزادی بیان به صورت کامل و در عمل  از سوی دولت نشان داده شده است."

لازم به ذکر است این که افغانستان به عنوان یکی از خطرناک ترین حوزه های کاری برای خبرنگاران به شمار می رود زیرا دست اندرکاران رسانه ها در این کشور با خطرات و تهدیدهای گوناگون چه از جانب دولت افغانستان و یا طالبان و چه هم از سوی نظامیان خارجی و افراد زورمند و فساد پیشه گان روبرو هستند .

 

کلیدواژه