اذعان رئیس مجلس نمایندگان افغانستان به بی ثمر بودن پیمان امنیتی این کشور با امریکا
(last modified 1396-04-20T03:46:21+00:00 )
سرطان 20, 1396 08:16 Asia/Kabul
  • اذعان رئیس مجلس نمایندگان افغانستان به بی ثمر بودن پیمان امنیتی این کشور با امریکا

رئیس مجلس نمایندگان افغانستان می‌گوید که پیمان امنیتی و استراتژیک این کشور با ایالات متحده امریکا نتیجه ملموس و مشهودی برای افغانستان نداشته است.

به گزارش رادیو دری به نقل از آوا،عبدالرووف ابراهیمی، رئیس مجلس افغتنستان روز گذشته در نشست علنی این مجلس، در یک اقدام کم سابقه از بی ثمر بودن پیمان امنیتی و استراتژیک افغانستان با امریکا سخن گفت.

ابراهیمی افزود: "ما از آدرس دولت افغانستان، به نمایندگی از مردم افغانستان و با توجه به وضعیت ناامنی، بر اساس یک ضرورت عاجل، پیمان امنیتی را با امریکا به هدف تأمین صلح پایدار امضا کردیم، اما متأسفانه در پی امضای پیمان امنیتی و استراتژیک با امریکا، ما شاهد نتایج ملموس و مشهود برای افغانستان نیستیم."

پیش از این اعضای شواری ملی به ویژه مجلس نمایندگان افغانستان بارها از بی تاثیری پیمان امنیتی با امریکا سخن گفته و تأکید کرده اند که پس از امضای این پیمان، وضعیت امنیتی بدتر از گذشته شده است.

برخی هم امضای پیمان امنیتی با ایالات متحده امریکا را برای افغانستان فاجعه بار دانسته و بارها خواهان بازنگری این پیمان شدند؛ چنان که عبدالستار خواصی، عضو مجلس بارها گفته که نمایندگان با تأیید این پیمان، وثیقه مرگ مردم افغانستان را به امریکا داده اند.

پیمان امنیتی افغانستان با امریکا از سوی لویه جرگه در زمان حکومت حامد کرزی تأیید شد؛ اما آقای کرزی در آن زمان پیمان را به علت ضمانت نداشتن امضا نکرد، که سرانجام از سوی حکومت وحدت ملی امضا شد.

رئیس مجلس نمایندگان افغانستان همچنان از حضور و فعالیت گروه تروریستی داعش در شمال این کشور ابراز نگرانی کرد و گفت: حضور فیزیکی داعش و سربازگیری این گروه امروز در شمال  افغانستان کاملا مشهود است.

جنگ ها بین طالبان و داعش اتفاق می افتد که هر دو از ملت افغانستان قربانی می گیرند.

او همچنان به اختلاف‌ها در سطح رهبری حکومت و احزاب در افغانستان اشاره کرد و گفت که این وضعیت صلابت دولت داری را زیر سوال می‌برد.

بااین همه رئیس مجلس نمایندگان افغانستان از رئیس جمهور این کشور خواست به این موارد جدا توجه داشته باشد و وضعیت را در کنترل گیرد.