سرطان 23, 1395 13:06 Asia/Kabul
  • اظهارات مقامات پاکستانی نزدیک به واقعیت و قابل اعتماد نیست

عملکرد پاکستان به گونه ای بوده که اکنون برای اعضای جامعه ی جهانی هم ثابت شده که اظهارات مقامات پاکستانی نزدیک به واقعیت و قابل اعتماد نیست.

کارشناس و پژوهشگر سیاسی افغان تاکید کرد: عملکرد پاکستان به گونه ای بوده که اکنون برای اعضای جامعه ی جهانی هم ثابت شده که اظهارات مقامات پاکستانی نزدیک به واقعیت و قابل اعتماد نیست.

 

سید قاسم مظفری در گفتگو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به اظهارات اخیر راحیل شریف رئیس ستاد مشترک ارتش پاکستان در مورد روابط افغانستان و پاکستان و اینکه با تهدیدات تروریستی ضد افغانستان از خاک کشورش مقابله می شود، گفت: با توجه به تجارب گذشته به نظر نمی رسد این اظهارات جنبه عملی به خود بگیرد.

 

وی اظهار داشت: مقامات پاکستانی با این اظهارات فقط می خواهند دیدگاه های اعضای جامعه ی جهانی و کمک کنندگان را که تصمیم گرفته اند کمک های خود را به پاکستان قطع و یا محدود کنند، تغییر دهند. اما پاکستانی ها هنوز به آن حد از صداقت نرسیده اند که به گفته های خود عمل کنند و این برای جامعه ی جهانی هم ثابت شده است.

 

این کارشناس افغان عنوان کرد: در صورتی که قدرت های بزرگ و از جمله امریکا صادقانه بخواهند در افغانستان امنیت و صلح برقرار شود و نیروهای افغان که سال هاست به نمایندگی از جامعه ی بین المللی در خط مقدم مبارزه با تروریزم قرار دارند و قربانی داده اند، به موفقیت و پیروزی دست پیدا کنند، از یکسو باید فشارهای واقعی و لازم را بر پاکستان وارد کنند و از سوی دیگر به تقویت نیروهای مسلح افغانستان بپردازند.

 

مظفری تصریح کرد: به عنوان مثال کشورهایی مانند که امریکا که به پاکستان کمک می کنند، کمک های خود را متوقف کنند، آن هایی که روابط نزدیک دیپلماتیک دارند، این روابط را محدود کنند و از پاکستانی ها سوال شود که تا چه زمانی می خواهند از هراس افکنی و تروریزم حمایت و حقوق بشر را زیر پا کنند زیرا سال هاست که در اثر این سیاست ها تعداد زیادی از افغان های بیگناه به خاک و خون کشیده شده اند.

 

این کارشناس سیاسی اضافه کرد: این کشورها همچنان می توانند نیروهای امنیتی دولت افغانستان را بصورت واقعی و صادقانه تامین و تقویت کنند، نیروهای هوایی افغانستان نیاز به تجهیز و تقویت دارند، نیروهای زمینی افغان هم نیاز به تامین مالی، تجهیز و تقویت دارند تا بتوانند با دشمنان خود مقابله و تروریزم بین المللی را با شکست مواجه کنند.

 

مظفری با اشاره به نشست های چند جانبه ی صلح دولت افغانستان با طالبان که پاکستان هم در آن ها به نوعی نقش داشته، گفت: درست است که پاکستان در این زمینه نشست های متعددی را سازماندهی کرده اما این نشست ها باعث جنجال هایی شده و هیچ گاه به نتیجه ای که باید، نرسیده است.

 

وی افزود: پاکستانی ها فقط می خواهند اینگونه به جهانیان وانمود کنند که در راستای صلح در افغانستان تلاش می کنند و نمی خواهند که این کشور در میان آتش و خون باشد اما در حقیقت به دنبال دستیابی به اهداف سیاسی خودشان هستند و هرگز تلاش های صادقانه ای در راستای ایجاد صلح و ثبات در افغانستان نداشته اند.

 

کلیدواژه