عبدالله: از میان برداشتن محدودیت زمانی خروج نظامیان در راهبرد امریکا مهم است
(last modified 1396-05-31T10:58:36+00:00 )
اسد 31, 1396 15:28 Asia/Kabul
  • عبدالله: از میان برداشتن محدودیت زمانی خروج نظامیان در راهبرد امریکا مهم است

رئیس اجرائی دولت افغانستان اعلام کرد که معاون رئیس جمهوری آمریکا در تماس تلفنی با رئیس جمهوری و وی، جزئیات راهبرد جدید واشنگتن در قبال کابل را تشریح کرد و از میان برداشتن محدودیت زمانی خروج نظامیان را در این راهبرد با اهمیت دانست.

به گزارش ایرنا، «عبدالله عبدالله» روز سه شنبه در نشست مطبوعاتی در کابل به خبرنگاران گفت که از میان برداشتن محدوده زمانی به منظور مبارزه با تروریسم در راهبرد جدید آمریکا در قبال افغانستان، پیامی واضح برای تروریست ها و منطقه دارد.

وی افزود: «مایک پنس» در گفت و گوی تلفنی خود به تفصیل درباره راهبرد جدید آمریکا در قبال افغانستان و جنوب آسیا توضیح داد و تمام جنبه های این راهبرد را روشن ساخت.

رئیس اجرائی دولت افغانستان گفت که این راهبرد با دقت کامل و در یک بحث درازمدت، به دنبال سفر «مک ماستر» مشاور امنیت ملی، «جیمز متیس» وزیر دفاع، عضو بلند پایه سیا و وزیر خارجه آمریکا و شماری از اعضای سنا به کابل تدوین شد.

وی افزود که این راهبرد شامل طرح های کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت است و می تواند نیروهای افغان را با اتکاء به خود تروریست ها را شکست داده و معادله جنگ را به نفع دولت تغییر دهد.

وی گفت که حضور نظامیان آمریکا در امر مبارزه با تروریسم، تامین امنیت و ثبات به حمایت از نیروهای افغان به زمان معین محدود نشده است.رئیس اجرائی دولت افغانستان، گفت که پیام این راهبرد واضح است و با داعش و طالبان، به شدت مقابله صورت می گیرد.

به گفته وی، در گذشته تعیین محدوده زمانی برای مبارزه با تروریسم و حضور نظامیان خارجی در افغانستان باعث شده بود تا تروریست ها، منتظر خروج آنان از کشور باشند، اما اکنون این محدودیت از میان برداشته شده است.

عبدالله افزود که گسترش اختیارات نظامیان خارجی نیز در راهبرد جدید آمریکا بسیار مهم است و آنان می توانند با دست باز تصمیم بگیرند و عمل کنند.رئیس اجرائی افغانستان گفت که در این راهبرد، به بعد منتطقه ای پرداخته شده و مشکل به خوبی شناسائی شده و پیام آن برای پناه دهندگان به تروریسم واضح است.

وی، از کشورهای همسایه افغانستان خواست که با تروریست ها مبارزه کنند.عبدالله گفت که آن کشورهائی که از طالبان حمایت می کنند و از تئوری های توطئه سخن می گویند که داعش ساخته و پرداخته غربی ها است و آمریکا از آن ها حمایت می کند، نادرست و یک منطق بی اساس است.

به گفته وی، با مبارزه جدی در عراق، سوریه و افغانستان، دیگر جائی برای مطرح کردن این تئوری ها باقی نمانده و این موضوع در عمل ثابت شده است.عبدالله گفت که تردیدی وجود ندارد که داعش، جنایت های ضد بشری را مرتکب شده، اما حمایت از طالبان برای مبارزه با داعش، از اساس اشتباه است.

به گفته رئیس اجرائی افغانستان، اگر طالبان در این کشور حضور گسترده نداشت، فرصت برای ظهور گروه های تروریستی دیگر از جمله داعش مساعد نمی شد.عبدالله، به طالبان هشدار داد که پیروزی از راه نظامی برای آنان ناممکن است و آنان هنوز هم فرصت دارند تا جنگ را کنار بگذارند و به گفت و گو روی آورند.

رئیس اجرائی دولت افغانستان تصریح کرد که در راهبرد جدید امریکا در قبال این کشور پیام حمایت از طرح صلح افغانستان نیز مشاهده می شود.به گفته وی، مردم افغانستان با اعلام راهبرد جدید، شاهد تغییرات مثبت امنیتی خواهند بود.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا پس از چند ماه تأخیر در اعلام راهبرد جدید واشنگتن در قبال افغانستان و جنوب آسیا، گفت که کاخ سفید خروج زودهنگام از افغانستان را مانند عراق، تکرار نخواهد کرد، اما در کنار جنگ، گفت و گو با چهره های معتدل گروه های مسلح مخالف را به کار خواهد بست.

وی، خروج نظامیان آمریکائی از عراق در سال 2011 را اشتباه دانست.