سفر اشرف غنی به ترکمنستان
(last modified 1396-06-26T11:08:10+00:00 )
سنبله 26, 1396 15:38 Asia/Kabul
  • سفر اشرف غنی
    سفر اشرف غنی

در چارچوب توسعه همکاری های دو جانبه بین دو کشور افغانستان و ترکمنستان ، رییس جمهور افغانستان در صدر هیاتی به عشق آباد پایتخت ترکمنستان سفر کرد.

محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان در این سفر یک روزه، علاوه بر دیدار با "قربانقلی بردی محمداف" و "امام علی رحمان"، روسای جمهور ترکمنستان و تاجیکستان  ، در مراسم رسمی گشایش مسابقه‌های آسیایی نیز شرکت  می کند.

ترکمنستان پیش از این ، برای تقویت همکاری با دولت افغانستان برای مقابله با قاچاق مواد مخدر، تروریسم و افراط‌ گرایی  و همچنین کمک به روند صلح این کشور اعلام امادگی کرده است.

افغانستان با توجه به حضور اقوام مختلف مرز نشین از جمله تاجیک و ترکمن ،همواره  روابط متوازنی با همسایگان خود داشت و این اقوام گاهی موجب تقویت روابط و گاهی موجب تنش در روابط منطقه ای افغانستان شده اند.از این رو ترکمنستان و افغانستان به عنوان دو  کشور همسایه که حدود 800 کیلومتر مرز مشترک دارند، عمدتا از روابط رو به رشدی برخوردار بوده‌ ‏اند.

صادرات برق و فرآورده‏‌های نفتی و گازی ترکمنستان به افغانستان،  حمل و نقل و ترانزیت کالا، ارتباطات، روابط فرهنگی و آموزشی و انسان دوستانه از مهمترین زمینه های توسعه همکاری های دوجانبه دو کشور محسوب می شود که به تازگی با تلاش ترکمنستان برای اجرای طرح خط لوله انتقال انرژی به جنوب آسیا موسوم به تاپی از طریق افغانستان،روابط کابل وعشق آباد ابعاد منطقه ای نیزپیدا کرده است.

طرح‌های زیربنایی همچون خط راه آهن ترکمنستان-افغانستان-تاجیکستان و ساخت دالان حمل و نقل و ترانزیت کالا از دیگر طرح‌های بین‌‏المللی و منطقه‌‏ای هستند که عشق‌آباد و کابل فعالانه برای تحقق آنها تلاش می‏‌کنند.

"علی شیر شهیر" سایت خبرنامه افغانستان : 

"گسترش همکارهای اقتصادی مهمترین هدف از سفر اشرف غنی به ترکمنستان است. آقای غنی امیدوار است  راه های ترانزیتی بین افغانستان و ترکمنستان هر چه بیشتر فعال شوند چراکه  با انتقال انرژی از آسیای مرکزی از مسیر افغانستان به جنوب آسیا این منطقه دگرگون خواهد شد."

با وجود این، افغانستان وترکمنستان  با چالش ها و نگرانی های مشترک فراوانی نیز روبرو هستند که همکاری های امنیتی و اطلاعاتی آنها را ضروری می کند. 

این در حالی است که ترکمنستان به همراه کشورهای آسیای مرکزی از انتقال تروریسم وافراط گرایی ازطریق گروه های وهابی وسلفی گری از افغانستان  به شدت نگران هستند و به همین دلیل می کوشند  از طریق همکاری های دوجانبه و چند جانبه ضمن تقویت امنیت مرزهای مشترک به طور جدی با تروریسم مقابله کنند چراکه امنیت لازمه و بستر ساز اجرای برنامه های توسعه ای در منطقه است. 

خبرگزاری صدای افغان (آوا)

 "عشق‌آباد ،ایجاد صلح و ثبات در افغانستان و وجود یک حکومت مرکزی قدرتمند را خواستار است تا از این طریق از یک سو زمینه برای مقابله با تولید و قاچاق مواد مخدر و از سوی دیگر پایان بخشیدن به حضور نیروهای نظامی بیگانه در این کشور فراهم شود. "

درهرحال، ترکمنستان معتقد است به عنوان کشور همسایه و بی طرف می تواند " بدون مداخله در امور داخلی افغانستان" نقش مهم و موثری را برای کمک به برقراری صلح و ثبات در این کشور ایفا کند.

یک بار میزبانی  گفتگوهای صلح افغانستان از سوی دولت عشق آباد، نشان  داد که ترکمنستان توانایی تاثیر گذاری بر گروه های مخالف دولت افغانستان از جمله طالبان دارد و می تواند  در جهت برقراری امنیت در افغانستان و کل منطقه نقش آفرینی کند.

کلیدواژه