سکوت، انفعال و انحراف خواص و سوء استفاده دشمنان؛ عوامل وضعیت نابسامان افغانستان
(last modified 1396-10-29T11:10:21+00:00 )
جدی 29, 1396 15:40 Asia/Kabul
  • سکوت، انفعال و انحراف خواص و سوء استفاده دشمنان؛ عوامل وضعیت نابسامان افغانستان

رئیس کل مرکز فعالیت های فرهنگی-اجتماعی تبیان افغانستان و خبرگزاری صدای افغان با نابسامان خواندن اوضاع افغانستان، عملکرد نادرست خواص جامعه و سوء استفاده دشمنان و خارجی ها از این موقعیت را از دلایل اصلی این اوضاع خواند.

به گزارش خبرنگار رادیو دری حجت الاسلام والمسلمین سید عیسی حسینی مزاری در مراسم گرامیداشت 52 شهید حمله تروریستی هفتم جدی (دی) به دفاتر مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان و خبرگزاری صدای افغان (آوا) با عنوان "شهدای آگاهی و بیداری" در مشهد مقدس گفت: سکوت خواص جامعه، انفعال برخی از خواص و انحراف تعدادی از آنان و حتی همکاری شان با دشمنان از جمله عوامل بروز چنین اوضاعی در جامعه افغانستان است.

وی افزود: دشمنان از این اوضاع به نفع خود و برنامه های شوم خود سوء استفاده کرده و اوضاع امنیتی این کشور را به هم زده اند تا به سادگی بتوانند برنامه های خود را در سطح افغانستان و منطقه پیش ببرند.

رئیس کل مرکز فعالیت های فرهنگی-اجتماعی تبیان و خبرگزاری صدای افغان حمله تروریستی هفتم جدی (دی) را حادثه ای هولناک و تاثر برانگیز خواند که در طول هفده سال گذشته در افغانستان از نگاه عمق فاجعه، از جهت شخصیت های نخبه ای که در نتیجه آن به شهادت رسیدند و زخمی شدند و از لحاظ تکان شدیدی که به افکار عمومی در داخل افغانستان، منطقه و جهان وارد کرد و از منظر واکنش های جهانی بی سابقه بوده است.

حسینی مزاری بروز این حمله تروریستی و امثال آن را ناشی از اوضاع نابهنجار و نابسامان فعلی در افغانستان دانست و تاکید کرد که شخصیت ها و خواص جامعه باید به فکر برون رفت از این وضعیت باشند.

وی تاکید کرد که خواص جامعه می توانند باعث هدایت، رشد و ترقی در همه عرصه ها شوند اما اگر سکوت کنند، انحراف و رخوت جامعه را به دنبال خواهد داشت چنانکه در طول تاریخ و حتی حادثه کربلا چنین بوده است و بسیاری از خواص جامعه آن روز در جهت هدایت افکار عمومی و سازماندهی آنان در حمایت از امام حسین (ع) کار نکردند.

این روحانی افغان به زمان انقلاب اسلامی ایران نیز اشاره کرد و اینکه حضرت امام خمینی (ره) هم از سکوت برخی خواص در شرایط خاص آن روز ناراضی بودند.

وی همچنان خاطرنشان کرد: اگر شیخ نمر در عربستان شهید شد و یا اگر شیخ زکزاکی در نیجریه زندانی و شکنجه شد بسیاری از خواصی که از آن ها انتظار می رفت، حرف نزدند و اگر اتفاقاتی در بحرین، یمن، سوریه و عراق افتاد سکوت کردند و نتایج سکوت را هم می بینند. اگر مسلمانان و خواص آن ها در برابر فجایعی که در دیگر کشورها اتفاق می افتد سکوت کنند این فجایع در کشورهای خودشان هم تکرار خواهد شد.

حسینی مزاری یاد آور شد که البته گاهی ممکن است خواص حرف نزنند اما در عین حال به آموزش نیروهای فعال و کارآمد بپردازند و یا اقدامات دیگری انجام دهند اما یک وضعیت نامناسب دیگر برای خواص انفعال است که در عین سکوت هیچ کار مفیدی هم صورت نمی دهند.

به گفته این روحانی افغان بدترین حالت برای خواص انحراف و عمل کردن خلاف احکام دین و کار به نفع دشمن است و امروز اگر حرکت های دینی ضربه می خورند ناشی از حرکت نابخردانه همین خواص است که دست در دست دشمنان داده اند.

وی همچنان با اشاره به برنامه های خارجی ها در افغانستان تاکید کرد: نیروهای خارجی به سرکردگی امریکا در افغانستان به دنبال سه هدف عمده سلطه بر مردم، سلطه بر منابع زیرزمینی و ثروت و استفاده از موقعیت ژئوپولیتیک این کشور هستند و با استفاده از همین موقعیت پروژه داعش سازی را به راه انداخته اند تا از این طریق جریان های اسلامی، ضد استکباری و ملی را در این کشور هدف قرار دهند.

حسینی مزاری اضافه کرد: غربی ها همچنان به دنبال از هم پاشاندن بنیان خانواده ها در افغانستان هستند و این هدف را از طریق نهادهای مختلف و رسانه ها پیگیری می کنند.

این فعال فرهنگی-رسانه ای افغان ناامن نگه داشتن افغانستان برای توجیه ادامه حضور خارجی ها در این کشور، ضربه به همسایگان این کشور مانند جمهوری اسلامی ایران، پاکستان و برخی کشورهای منطقه مانند چین و روسیه را از اهداف داعش سازی امریکا و غرب در افغانستان ذکر کرد.

حسینی مزاری همچنان با انتقاد از دخالت های غربی ها و از جمله سفیر امریکا در قضایای داخلی افغانستان و نیز عملکرد ضعیف حکومت وحدت ملی این کشور عنوان کرد: برخی شخصیت های برجسته جهادی و ملی افغانستان مانند عبدالرشید دوستم، عطا محمد نور، محمد محقق، جنرال عبدالرازق، عبداظاهر قدیر، اسماعیل خان و عده ای دیگر، از جمله قربانیان داعش سازی امریکا در افغانستان هستند.

رئیس مرکز فعالیت های فرهنگی-اجتماعی تبیان و خبرگزاری صدای افغان اظهار داشت: بنابراین خواص، شخصیت ها، احزاب و سازمان ها باید به خود بیایند و مواضع صریحی اتخاذ کنند، جریان سازی کرده و حرکت های مردمی را در جهت برنامه های دینی و اهداف ملی رهبری کنند تا توطئه های دشمنان خنثی شود.

وی اضافه کرد: در صورت جریان سازی اصولی و حرکت مردم، فرهنگ سازی صورت می گیرد و ادامه آن سبب موفقیت در همه عرصه ها شده و امنیت ملی هم شکل می گیرد و در نتیجه زمینه های برقراری یک نظام اسلامی مقتدر بوجود خواهد آمد.