سفر رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ایران به کابل و تاکید بر مشترکات فرهنگی میان دو کشور
(last modified 1397-02-01T10:06:54+00:00 )
ثور 01, 1397 14:36 Asia/Kabul

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ایران پس از افتتاح محل جدید رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل ،در سخنانی پیرامون میزان مشترکات میان هردو کشور ، افغانستان را دارنده ی جایگاهی ویژه خواند.

ابوذر ابراهیمی ترکمان تاکید کرد : در عرصه روابط فرهنگی ایران با سایر دولت‌ها و ملت‌ها، هیچ کشوری به اندازه افغانستان با ایران دارای مشترکات فرهنگی، دینی و تمدنی نیست.

ابراهیمی با ابراز خوشبینی نسبت به گسترش روابط دو جانبه ، میزان همگرایی میان دو کشور را بسیار بالا توصیف کرد که به گفته ی رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ایران  در حقیقت اشتراکات فرهنگی دو کشور به نوعی  یگانگی رسیده وپیدایش مرزهای سیاسی روند این همزیستی را مختل نکرده است.

لازم به ذکر است این که همزمان با سفر ابوذر ابراهیمی ترکمان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ایران به کابل،  محل جدید رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل افتتاح شد .

نشست هم اندیشی روسای دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی افغانستان نیز دومین برنامه ای بود که امروز شنبه در محل دانشگاه کابل برگزار شد .

در سومین برنامه که به همکاری رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل ،مسئولان وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان و دانشگاه کابل فردا یک شنبه  در دانشگاه کابل برگزار می شود  نمایشگاه کتاب ایران برای دومین سال متوالی گشایش خواهد یافت .

 در این نمایشگاه هفتاد ناشر از ایران به همراه سی ناشر از افغانستان جدیدترین محصولات فرهنگی عرضه شده خود در بازار کتاب را به نمایش می گذارند.

لازم به ذکر است  که نود  درصد کتاب هایی که برای عرضه در دومین نمایشگاه کتاب جمهوری اسلامی ایران در کابل در نظر گرفته شده مربوط به کتب دانشگاهی است و تقریبا عناوین آنها سرفصل دروس تمام رشته های تحصیلی دانشگاههای افغانستان را در بر می گیرد. 

 رضا ملکی رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل پیش از این گفته بود که این نمایشگاه به مدت هشت روز از دوم تا نهم ثور باز خواهد بود حال آن که به گفته ی وی همزمان با گشایش نمایشگاه کتاب جمهوری اسلامی ایران در کابل  نخستین دور گفت و گوهای فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی افغانستان با موضوع «عرفان، تصوف و ادبیات» با حضور اساتید دانشگاهی و فرهیختگان دو کشور نیزبه مدت دو روز  برگزار خواهد شد که در این گفتگوها ده تن از اساتید و روسای دانشگاههای ایران حضور خواهند داشت و قرار است دبیرخانه این نشست های علمی در دانشگاه کابل و یکی از دانشگاه های ایران فعال شود و جلسات در تهران و کابل تداوم یابد.

جزئیات بیشتر این خبر در گزارش همکارمان عالمی موجود است.