نگرانی از حملات مخالفان دولت بر مراکز ثبت نام رای دهندگان در هرات
(last modified 1397-02-15T08:46:24+00:00 )
ثور 15, 1397 13:16 Asia/Kabul
  • نگرانی از حملات مخالفان دولت بر مراکز ثبت نام رای دهندگان در هرات

معلمان، دانش‌آموزان و فعالان اجتماعی در ولایت هرات ایجاد مراکز ثبت نام رای‌دهندگان در مدارس و آموزشگاه‌ها را باعث نگرانی شهروندان دانسته و تاکید کردند، این اقدام دولت افغانستان خانواده‌ها را مجبور کرده‌است که از بیم حملات تروریستی بر این محلات فرزندانشان را از رفتن به مکتب باز دارند.

معلمان، دانش‌آموزان و فعالان اجتماعی در ولایت هرات ایجاد مراکز ثبت نام رای‌دهندگان در مدارس و آموزشگاه‌ها را باعث نگرانی شهروندان دانسته و تاکید کردند، این اقدام دولت افغانستان خانواده‌ها را مجبور کرده‌است که از بیم حملات تروریستی بر این محلات فرزندانشان را از رفتن به مکتب باز دارند.

به گزارش خبرنگار رایو دری،در ولایت هرات شماری مکتب که هم اکنون هزاران تن از دانش آموزان دختر و پسر در آن‌ها مشغول فراگیری علم هستند از سوی کمیسیون انتخابات کشور محلی برای ثبت نام رای دهندگان شده‌است.

در ولایت‌های بادغیس و غور، مخالفان مسلح دولت چندین مرکز ثبت نام رای‌دهندگان را مورد حمله قرار داده و تعدادی از افراد غیرنظامی و سربازان ارتش و پلیس را به قتل رساندند.

این باره به یکی از بزرگترین دغدغه‌های دانش‌آموزان و والدین آن‌ها دگر شده حتی اینکه برخی از خانواده‌ها مانع رفتن فرزندانشان به مکاتبی شدند که در‌آنجا ثبت نام رای دهندگان جریان دارد.

مدیران مکاتب و شماری از دانش‌آموزان نیز از اتفاقات ناخوشایندی که در ولایت‌های همسایه هرات رخ داده دلهره و اضطراب دارند و تاکید می‌کنند، مراکز آموزشی باید به دور از مسایل سیاسی و نظامی باشد تا اینکه دانش‌آموزان بتوانند با خیالی آسوده به درس و تعلیم بپردازند.

سایه‌ی تهدیدات امنیتی بر روان دانش‌‌آموزان آنقدر سنگین شده که از دولت افغانستان می‌خواهند تا این مراکز ثبت نام را از مکاتب به محلات دیگری منتقل شود و با آینده دانش‌آموزان بازی نکند.

«لطیفه هم‌درد» یکی از مدیران مکاتب هرات نیز با دانش‌آموزان هم‌نظر است.

وی نیز نگران وضعیت امنیتی است و تاکید میکند، دانش‌آموزان نمی‌توانند با فکری آرام درس بخوانند و حتی آموزگاران نیز بارها از وقوع حملات تروریستی و مشابه ولایت‌های غور و بادغیس در هرات ابراز نگرانی کرده و گفته‌اند: اداره معارف ولایت هرات باید در این خصوص توجه کند و کمیسیون انتخابات را وادار نماید تا معارف را درگیر بازی‌های سیاسی نکند.

وی از مختل شدن روند آموزش و پرورش در برخی از این مکاتب خبر داد.

نمایندگان مردم هرات در شورای ولایتی نیز این اقدام دولت افغانستان را توجیه ناپذیر دانسته و تاکید کرده‌است: نباید دانش‌آموزان دغدغه‌ی خاطر داشته باشند و دروس آنان به دلیل برگزاری ثبت نام رای‌دهندگان و رفت‌وآمد مردم مختل شود.

«نجیب‌الله محبی» منشی شورای ولایتی هرات فعالیت مراکز ثبت نام رای‌دهندگان در مراکز‌آموزشی را خلاف اصول دانسته و گفته‌است، باید به منظور آرامش خاطر دانش آموزان و آموزگاران مکاتب فقط برای درس و تعلیم باشد نه فعالیت‌های سیاسی.

این عضو شورای ولایتی هرات از دولت افغانستان خواست تا به منظور هرچه بهتر شدن این وضعیت و جلوگیری از اخلال در امور معارف راهکارهای بهتری برای کمیسیون انتخابات جستجو شود.

کنشگران مدنی در ولایت هرات هم ضمن تاکید بر اینکه باید واجدین شرایط رای‌دهی در این ولایت به منظور اشتراک در انتخابات کارت رای‌دهی اخذ نمایند، تصریح کرد: دولت باید راه چاره‌ی منطقی برای این موضوع بیابد.

«عبدالقادر کامل» آگاه مسایل سیاسی در هرات دلهره و نگرانی مردم را به جا دانسته و اظهارداشت: دشمنان صلح و امنیت مردم افغانستان از هر فرصتی برای برهم زدن ثبات و امنیت که در آن فقط افراد غیرنظامی قربانی می‌شوند استفاده کرده و تهدیدات امنیتی را ایجاد می‌کنند.

در همین حال مسئولان کمیسیون انتخابات در هرات از تمیهدات ویژه‌ی امنیتی در مراکز ثبت نام رای‌دهندگان خبر داده و تاکید کردند: دشمنان امنیت کشور هرگز موفق نخواهند شد این روند را در هرات با مشکلی روبرو سازند.

بنا به گفته این مسئولان در ولایت هرات هم اکنون 50 مرکز ثبت نام فعالیت دارد که برخی از این مراکز در مکاتب شهر و ولسوالی‌ها موقعیت دارد.