اشرف غنی و توافق نهایی با حکمتیار
(last modified 1395-06-23T07:13:54+00:00 )
سنبله 23, 1395 11:43 Asia/Kabul
  • اشرف غنی و توافق نهایی با حکمتیار

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان از نزدیک شدن به توافق نهایی با حزب اسلامی حکمتیار خبر داد و ابراز امیدواری کرد پیشرفت های بدست آمده، مسیر پایان دادن به چند دهه کشمکش را در افغانستان تسهیل کند.

مذاکرات با حزب اسلامی حکمتیار از ماه ثور گذشته که پیش نویس توافق امضا شد، همچنان ادامه دارد. وی نیز با تایید پیشرفت در مذاکرات اعلام کرد برخی اختلافات در درون دولت وحدت ملی باعث شده است تا امضای توافق نهایی با تاخیر روبر شود.

با این حال رئیس جمهور افغانستان از حزب اسلامی و از شورای عالی صلح این کشور به سبب تلاششان برای دستیابی به توافق صلح از راه مذاکره تشکر کرد و گفت: این امیدواری وجود دارد که به خواست خداوند، توافق به زودی نهایی شود و ما شاهد گامی بزرگ به سوی ایجاد محیط صلح و پایان جنگ در افغانستان باشیم .

گلبدین حکمتیار فردی است که در عرصه سیاسی و نظامی همواره تلاش کرده است بیشترین سود را نصیب خود کند و از فرصتها به نفع خود بهره برداری نماید. اکنون که دولت وحدت ملی افغانستان تحت فشارهای شدید طالبان قرار دارد و این گروه حملات خود را برضد مواضع نیروهای دولتی شدت بخشیده است حکمتیار می کوشد با دولت افغانستان به تفاهم برسد. این بدان معنا است که وی درصدد است به گونه ای از تحت فشار قرار گرفتن دولت کابل استفاده کرده و امتیازات لازم را بگیرد. به همین دلیل اخیرا اعلام شد که حزب اسلامی حکمتیار و دولت وحدت ملی افغانسیتان به توافق نهایی نزدیک شده اند اما وی با طرح درخواستهای جدید از جمله خروج نیروهای خارجی از افغانستان و سهم گرفتن در نهادهای مدنی و امنیتی تلاش کرد دولت وحدت ملی افغانستان را برای دادن امتیازات بیشتر تحت فشار قرار دهد.

با توجه به اینکه پایگاههای حزب اسلامی حکمتیار در خاک پاکستان قرار دارد به نظر می رسد اشرف غنی هم درصدد است با جلب نظر وی، حزب اسلامی را برای انتقال پایگاه هایش به خاک افغانستان متقاعد کند. این موضوع از آن جهت برای دولت وحدت ملی افغانستان اهمیت دارد که دولت پاکستان نمی تواند از مخالفان مسلح افغانستان ضد دولت این کشور بهره برداری کند. با این حال به نظر می رسد در درون دولت وحدت ملی افغانستان در مورد امتیازاتی که قرار است به حزب اسلامی حکمتیار داده شود اختلافاتی وجود دارد. حکمتیار فردی پشتون است و این نگرانی در میان سایر قومیتهای حاضر در کابینه افغانستان وجود دارد که با پیوستن احتمالی حزب اسلامی حکمتیار به دولت، موقعیت پشتونها بیش از پیش در عرصه سیاسی افغانستان تقویت شود. علاوه براین در مورد واگذاری احتمالی سهمی از امور امنیتی نیز به حزب اسلامی حکمتیار در درون کابینه و نهادهای امنیتی اختلاف نظر وجود دارد و برخی براین اعتقادند که این حزب ابتدا فعالیتهای سیاسی خود را آغاز و در انتخابات شرکت نماید و نیروهای مسلح حزب اسلامی وضعیتشان به لحاظ ادغام در نهادهای دولتی هم مشخص شود. پس از آن می توان در مورد امتیازاتی که ممکن است به حزب اسلامی داده شود گفتگو کرد. برخی براین اعتقادند که حزب اسلامی حکمتیار که در 15 سال گذشته رو در روی دولت قرار داشته نمی تواند با امتیازات کلان سیاسی و امنیتی وارد کابینه شود و این می تواند نحوه صلح با سایر گروهها را نیز با دشواری مواجه کند.

کلیدواژه