یک مقام امنیتی روس مدعی شد : حضور 15 هزار شبه‌نظامی در مرزهای افغانستان و آسیای مرکزی
(last modified 1397-03-03T12:16:31+00:00 )
جوزا 03, 1397 16:46 Asia/Kabul
  • یک مقام امنیتی روس مدعی شد : حضور 15 هزار شبه‌نظامی در مرزهای افغانستان و آسیای مرکزی

رئیس شورای امنیت روسیه در نشست سازمان پیمان امنیت جمعی از حضور 15 هزار شبه نظامی در مرزهای افغانستان و آسیای مرکزی خبر داد.

به گزارش رادیو دری،«نیکولای پاتروشیف» رئیس شورای امنیت روسیه در دیدار رؤسای شورای امنیت کشورهای سازمان پیمان امنیت جمعی اظهار داشت: تهدیدات ناشی از افغانستان نسبت به کشورهای این سازمان در حال افزایش است.

وی افزود: هر روز به تعداد شبه‌نظامیان در شمال افغانستان افزوده می شود و در حال حاضر بین 10 تا 15 هزار شبه نظامی در نزدیکی این مرزها قرار دارند.

وی گفت: فعالیت سازمان‌های تروریستی در مرزهای افغانستان و کشورهای سازمان پیمان امنیت جمعی افزایش یافته و به طور مثال در مرزهای تاجیکستان 7 هزار نفر از اعضای گروههای افراطی مستقر هستند.

پاتروشیف تصریح کرد: اوضاع امنیتی افغانستان به دلیل فعال شدن گروه داعش، طالبان و دیگر سازمان‌های تروریستی هر روز وخیم‌تر می شود و این موضوع تهدیدی برای امنیت کشورهای منطقه می‌‌باشد.

رئیس شورای امنیت روسیه خاطر نشان کرد: تهدید ورود سازمان‌های تروریستی از افغانستان به تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان وجود دارد و احتمال انتقال شبه‌نظامیان و سلاح برای استخدام جوانان به صفوف سازمان‌های تروریستی نیز قوی است.

وی گفت: بنابر این روسیه پیشنهاد می‌دهد تا کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی در بخش مبارزه با تروریسم  همکاری بیشتری داشته باشند و با توجه به ناامنی در افغانستان این مسئله در اولویت سازمان قرار گیرد.

سازمان پیمان امنیت جمعی در تاریخ 15 می 1992 در شهر «تاشکند» تأسیس شد که در حال حاضر ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه و تاجیکستان اعضای آن می‌باشند.