دشمنان اسلام از روابط مسالمت‌آمیز علمای شیعه و سنی افغانستان واهمه دارند
(last modified 1397-04-13T09:45:59+00:00 )
سرطان 13, 1397 14:15 Asia/Kabul

آیت‌الله قمی در همایش نقش و رسالت علمای افغانستان گفت: علمای سنی و شیعه افغانستان روابط مسالمت‌آمیزی دارند، آنها با شورای اخوت خود نشان دادند که دشمنان علاوه بر مخالفت با اصل وحدت، علمای شیعه و سنی را هدف قرار می‌دهند.

به گزارش خبرنگار رادیو دری،  معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به اینکه عنوان این همایش بیانگر مسایل بسیاری است؛ متذکر شد: چرا این عنوان امروز و نه ۴٠ سال قبل بیان می‌شود، دلیل آن این است که بعد از سال ٨٩ و بیداری اسلامی، مسلمان به‌خود آمدند تا تحقیری را که دشمن بر کشورهای مسلمان تحمیل می‌کرد، مقابله کنند.

وی ادامه داد: نگاهی به‌ وضعیت جهان امروز نشان می‌دهد، فوکویاما نشان‌دهنده پایان جهان نیست، امروز شرایط بحرانی است و نیاز به‌ تمدن و حرف جدید احساس می‌شود، گوش‌ها همه به‌دنبال صدای این تمدن است که عدالت واقعی، در اعطای فرصت‌ها وجود داشته باشد.

 آیت‌الله قمی یادآور شد: اکنون بیشتر از دوره جنگ جهانی دوم، آواره در جهان وجود دارد و تعداد آن از ۶٢ میلیون گذشته است، این افراد از سوریه، افغانستان، فلسطین و جامعه اسلامی هستند. 

معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری با بیان اینکه امیدوارم مولفه‌های تمدن اسلامی گذشته را همراه با نیاز امروز، شرایط ایجاد تمدن عمیق و کارآمد اسلامی را ایجاد شود؛ ادامه داد: امت اسلامی امروزه گسترده و مرزهای بسیاری دارد، تنوع زبان‌ها از عربی، اردو، پشتو، فارسی و دیگر زبان‌ها وجود دارد. 

وی اظهار کرد: زبان فارسی بیشترین نقش در توسعه کتب اربعه شیعه را داشته و نشان می‌دهد، این منطقه زمینه را برای ایجاد تمدن جدید کاملا دارد، امت اسلامی ٧۵ درصد ذخایر ارزی و اقتصادی را در بردارد و جوانان فهیم و اندیشمند هم جزو سرمایه‌های این امت است که دانشجویان افغان از سرآمدان آنها هستند.

 آیت‌الله قمی تاکید کرد: از نظر جغرافیای سیاسی، مناطق مهمی را داریم که می‌توانیم گلوگاه حاکمیت دشمن را بگیریم، راه اسراییل به‌ شرق از این مناطق می‌گذرد.  

معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری افزود: متاسفانه با وجود این امکانات، جامعه اسلامی از جایگاه خوب خود برخوردار نیست. 

وی با اشاره به اینکه یکی از عوامل عدم استفاده از امکانات این است که فرهنگ‌سازی برای امت واحده اسلامی را کمتر در دستور کار قرار دادیم، اضافه کرد: آیا شبکه تلویزیونی امت واحده اسلامی وجود دارد تا اخبار جهان اسلام را اعلام کند؟ آیا در درس‌هایی که محوریت اسلامی دارند، معرفی امت اسلامی را داریم؟ 

آیت‌الله قمی عنوان کرد: مسئله اول فرهنگ‌سازی است، باید آن را در میان جوانان خود نهادینه کنیم و در این میان، سیره ائمه(ع) را داریم که راهگشای ما است.

گفتنی است، همایش علمی «تمدن اسلامی(گذشته، حال و آینده) نقش و رسالت علمای افغانستان» سه‌شنبه و چهارشنبه ۱۲ و ۱۳ سرطان صبح و عصر در مجتمع فرهنگی آفتاب ولایت واقع در خیابان آیت‌الله بهجت برگزار می شود.

جزئیات بیشتر این خبر در گزارش بصیر احمد حسین زاده  در گفتگو با همکارمان رشیدی موجود است.