غنی: اجماع منطقه‌ای در مورد صلح افغانستان در حال شکل‌گیری است
(last modified 1397-04-27T11:08:55+00:00 )
سرطان 27, 1397 15:38 Asia/Kabul
  • غنی: اجماع منطقه‌ای در مورد صلح افغانستان در حال شکل‌گیری است

رئیس جمهوری افغانستان گفت: سازمان همکاری‌های شانگهای نشان‌داد که اجماع منطقه‌ای در مورد صلح افغانستان در حال شکل‌گیری است و این اجماع در جهت مثبت رو به جلو است.

به گزارش خبرگزاری فارس، «اشرف غنی» رئیس‌جمهور افغانستان، در بیست‌ و دومین نشست مشترک نظارت و انسجام (JCMB) گفت که پس از آتش‌بس، فضای سیاسی در افغانستان به صورت مثبتی تغییر کرده و از حالت ناامیدی خارج شده‌ایم.

غنی افزود: در مورد صلح افغانستان اجماع جهان اسلام به شدت در حال شکل‌گیری است، اجماع بین‌المللی به‌دست‌آمده و اجماع منطقه‌ای نیز نزدیک به ۷۰ درصد تأمین شده‌است.

رئیس‌جمهور افغانستان خاطرنشان کرد: در کنار نشست بروکسل، کنفرانس سازمان اسلامی در عربستان سعودی نیز در مورد افغانستان برگزار شد که هر دو کنفرانس، پیام‌های بی‌سابقه‌ای در حمایت از صلح افغانستان داشتند و اکنون به سطح بین‌المللی، منطقه‌ای و جهان اسلام، از ابتکار صلح بین‌الافغانی حمایت می‌کنند.

 وی گفت: سازمان همکاری‌های شانگهای نشان‌داد که اجماع منطقه‌ای در مورد صلح افغانستان در حال شکل‌گیری است و این اجماع در جهت مثبت رو به جلو است. با پاکستان تنها روی کاغذ پیشرفت‌های خوبی صورت گرفته، اما نیاز به کار بیشتر با این کشور می‌باشد تا همه نتایج عملی آن‌ را ببینند.

غنی تصریح کرد: در سطح ملی دو موضوع ثابت شده‌است، ابتدا اهمیت، وزن و تأثیر علمای افغانستان که از سوی گروه‌های سیاسی و جنگی، به حاشیه رانده شده بودند و اکنون در متن قضایا هستند و دوم مردم در حمایت از صلح افغانستان ایستاده‌اند و صدایشان را از گوشه گوشۀ افغانستان بلند کردند و نشان دادند که از جنگ خسته بوده و آماده پذیرش همدیگر می‌باشند.

وی بر مشارکت در انتخابات تأکید کرد و گفت: برای همۀ افغان‌ها از جمله طالبان، انتخابات ریاست‌جمهوری آینده یک فرصت مناسب است و به‌جای اینکه پس از انتخابات صلح کنیم، خوب است هم اکنون صلح نماییم، زیرا صلح ضرورت دارد.

رئیس‌جمهور افغانستان تصریح کرد: افغانستان به‌طرف یک تغییر نسل در حرکت است، این نسل قابلیت و توانایی زعامت و مدیریت امور را دارد و به افغانستان باورمند است. این نسل اهمیت کشورشان را به عنوان چهار راه آسیا درک کرده و این دیدگاه را می‌تواند مدیریت کند.

رئیس‌جمهور افغانستان در ادامه گفت: طی سه و نیم‌ سال گذشته، شبکه‌های رهبران نسل جدید تقویت بیشتر یافته‌اند، حالا به مرحله‌ای رسیده‌ایم که درخشندگی که تیم کریکت در عرصه جهانی به‌نمایش گذاشته است، شبکۀ رهبران نسل جدید ما در عرصه سیاست نیز می‌توانند اقداماتی را انجام دهند.

غنی گفت: بر اساس طرح ما، این تغییر در بخش‌های امنیتی، سیستم مالی، دستگاه عدلی و قضایی و حکومتداری خوب هرروز در حال عملی‌شدن است. در ولایات در سطح شهرداری‌ها و روستاها، پیشرفت‌هایی صورت گرفته است و در ادارات دیگر نیز این پیشرفت‌ها ادامه دارد.

رئیس‌جمهور افغانستان هدف اساسی را انتقال مسئولیت‌ها از افراد به نهادها عنوان‌کرد و گفت: مسئولیت ما این است که در کوتاه‌مدت، نه بلکه برای همیشه بنیادی را بگذاریم تا مسئولیت‌ها از افراد به نهادها انتقال یابند.

 وی با اشاره به مشارکت زنان افغانستانی گفت: حالا زنان افغان می توانند نماینده خود باشند و در روند صلح، سهم آنان اساسی می‌باشد و برای صلح نیاز به تغییرات فرهنگی می‌باشد.

رئیس‌جمهور افغانستان صلح را حتمی دانست و گفت: صلح قیمت دارد و این روند باید به فرهنگ مردم‌سالاری مبدل‌ شود تا در نتیجۀ آن، هر افغان خود را با افغان دیگر مساوی ببیند و هرکس خود را در این پروسه سهیم بداند.