سنبله 10, 1397 13:36 Asia/Kabul
  • از خبرنگار و نویسنده رادیو دری در مشهد تجلیل شد

همزمان با جشن عید غدیر از «بصیراحمد حسین زاده» خبرنگار و نویسنده رادیو دری از سوی موسسه خیریه سید الشهدا در مشهد تجلیل به عمل آمد.

«محمد کاظم کاظمی»، عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی در این مراسم ضمن تشکر از موسسه خیریه سید الشهدا(ع) به خاطر برگزاری این مراسم به کارنامه بصیر احمد حسین زاده در طول 30 سال گذشته در عرصه مطبوعات اشاره کرد و گفت: بصیراحمد حسین زاده یکی قدیمی ترین چهره های مطبوعاتی در میان مهاجرین افغانستانی در ایران است که نقش مهمی را در عرصه مطبوعات داشته است.

کاظمی در ادامه افزود: در اکثر نشریات مطرح ادبیات و هنر مانند فصلنامه «در دری»، «گلبانگ»،«نینوا»، «شهدا» و ده ها نشریه دیگر قلم زده است و نقش وی به عنوان گزارشگر و نویسنده در این نشریات بسیار پر رنگ است.

این شاعر برجسته افغانستانی در ادامه به برخی از تالیفات حسین زاده اشاره و خاطر نشان ساخت: کتاب «تاریخ ارتباطات» در افغانستان، که به بررسی ارتباطات پستی در افغانستان پرداخته است بهترین کار در این حوزه است که تا کنون چنین موضوعی در قالب کتاب کار نشده بود و این اثر بسیار ارزشمند است.

 

این پژوهشگر ادبی در ادامه افزود: یکی دیگر از آثار ارزشمندی که حسین زاده سال ها روی آن زحمت کشیده است و قرار است به زودی منتشر شود، چهره افغانستان در روزنامه اطلاعات ایران است که از زمان تاسیس روزنامه اطلاعات ایران تا به امروز، یک گنجینه بسیار گران‌بها و ارزشمند از خبرها و رویداد های فرهنگی و سیاسی افغانستان را در طول یک قرن گذشته جمع آوری کرده است.

کاظمی ادامه داد: این اثر که بسیار هم قطور و پر حجم است می تواند یک منبع خوبی برای تاریخ یک قرن گذشته افغانستان محسوب شود.

این شاعر و نویسنده مطرح زبان فارسی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت فعالیت های رسانه ای اشاره کرد و گفت: یکی از ضروریات مهم و اصلی این است که اهالی رسانه مستقل و به دور از بازی‌های سیاسی و مراکز قدرت فعالیت کنند و خوشبختانه در جامعه ما بسیاری از اهالی رسانه یک توفیق اجباری از این بابت دارند و کمتر مورد حمایت مراکز قدرت قرار گرفته‌اند.

این نویسنده افغانستانی تاکید کرد: یکی از آسیب‌هایی که می‌تواند به اهالی رسانه آسیب برساند، وابستگی به قدرت‌ها است و البته این برای اهالی رسانه بسیار سخت است که علی‌رغم همه این تنگناها همچنان به کار خود ادامه دهند.

 

وی در ادامه گفت: حسین زاده در این میان نقش ویژه‌تری داشته است و سال‌ها در کنار فعالیت‌های خبرنگاری سرچشمه معیشت وی همان مشغولیت‌های معمول جامعه بوده است و در کنار شغلی که از طریق آن امرار معاش می‌کرده به صورت آزاد کار کرده است و در طول سه دهه گذشته همچنان این شخصیت مستقل خود را حفظ کرده است و این بسیار ارزشمند بوده و باید از فعالیت‌های وی تقدیر شود.

کاظمی در پایان افزود: باید از مسوولان موسسه خیریه سیدالشهدا هم قدردانی کرد که در گذشته نیز از چهره‌های فرهنگی و ادبی تجلیل کرده‌اند و مراسم گرامیداشت استاد براتعلی فدایی در صدر همه آن‌ها قرار دارد.

«غلام نبی اشراقی» شاعر و نویسنده افغانستانی مقیم هلند و از مسوولان موسسه خیریه سید الشهدا در این مراسم ضمن اشاره به روز خبرنگار در ایران گفت: اهمیت خبر و خبرنگار بر کسی پوشیده نیست و بصیراحمد حسین زاده یکی از چهره‌های مطرح در این عرصه است که ما فرصت را غنیمت شمردیم و به مناسبت روز خبرنگار و البته با چند روز تاخیر می‌خواهیم از وی تجلیل کنیم.