حیف و میل صدها میلیون دلاری سرمایه شرکت‌های افغانستانی توسط غربی‌ها
(last modified 1397-07-24T05:45:00+00:00 )
میزان 24, 1397 10:15 Asia/Kabul
  • حیف و میل صدها میلیون دلاری سرمایه شرکت‌های افغانستانی توسط غربی‌ها

اتاق تجارت و صنایع افغانستان اعلام کرد که شرکت‌های غربی در این کشور صدها میلیون دلار سرمایه شرکت‌های داخلی را حیف و میل کرده و با خود برده‌اند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، «خان‌جان‌ الکوزی» معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان در نمایشگاه پروژه «تاپی» در کابل از واگذاری پروژه‌های زیربنایی به شرکت‌های خارجی انتقاد کرده است.

وی تصریح کرد که شرکت‌های غربی در یک و نیم دهه گذشته صدها میلیون دلار سرمایه شرکت‌های افغانستانی را در روند اجرای پروژه‌های زیربنایی حیف و میل کرده‌اند.

الکوزی اظهار داشت: شرکت‌های داخلی افغانستان ظرفیت و تخصص کافی در اجرای پروژه‌های زیر بنایی در این کشور را دارند اما دولت افغانستان این پروژه‌ها را به شرکت‌های غربی واگذار می‌کند.

وی افزود: در 15 سال گذشته میلیاردها دلار به افغانستان سرازیر شد اما به دلیل عدم مشارکت شرکت‌های داخلی در پروژه‌های بزرگ و عدم کسب قرارداد، این پول‌ها دوباره به خارج از این کشور منتقل شدند.

معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان اظهار داشت: در جریان مصرف پول‌های گزاف در افغانستان، شرکت‌های داخلی نیز قراردادهای دست چندم دریافت کردند اما شرکت‌های غربی هنوز پول آنها را پرداخت نکرده‌اند.

الکوزی خاطرنشان کرد، شرکت‌های غربی دست‌کم 350 میلیون دلار به شرکت‌های داخلی بدهکار هستند که حاضر به پرداخت آن نیستند.

وی افزود: در حال حضر بیش از 200 شرکت داخلی که در اجرای پروژه‌های بزرگ مشارکت دارند، هیچ پولی از شرکت‌های غربی دریافت نکرده‌اند و در دادگاههای افغانستان سرگردانند.

معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان از دولت این کشور خواست به شرکت‌های داخلی توجه کرده و قراردادهای بزرگ را به جای شرکت‌های غربی به آنها واگذار کند.

الکوزی تاکید کرد که شرکت‌های داخلی ظرفیت اجرای امور زیربنایی، خدماتی و حمل و نقل پروژه تاپی را دارد بنا بر این دولت افغانستان نباید قراردادها را به شرکت‌های خارجی واگذار کند.

موسسات غربی و شرکت‌های خارجی در افغانستان در چند سال اخیر میلیاردها دلار را از طریق پروژه‌های توسعه‌ای در این کشور حیف و میل کردند.

دولت افغانستان نیز توان نظارت بر فعالیت این شرکت‌ها را ندارد و در بسیاری از موارد شرکت‌های غربی بدون پیگرد قانونی، افغانستان را ترک می‌کنند.

کلیدواژه