تاکید اشرف غنی به برگزاری جرگه بزرگ مشورتی در پیوند با صلح افغانستان
(last modified 1397-11-22T14:49:07+00:00 )
دلو 22, 1397 19:19 Asia/Kabul
  • تاکید اشرف غنی به برگزاری جرگه بزرگ مشورتی در پیوند با صلح افغانستان

رییس جمهوری افغانستان گفت در پایان ماه حوت، جرگه بزرگ مشورتی در پیوند با صلح را برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار رادیو دری ،رئیس جمهوری افغانستان امروز دوشنبه در نشستی به عمر داوودزی گفت که در پایان ماه حوت، جرگه بزرگ مشورتی در پیوند به صلح را برگزار کند که بگونه لویه جرگه اضطراری مردم نمایندههای شان را انتخاب کنند.

غنی همچنین افزود که در هفته اول ماه حمل در مورد افغانستان پسا صلح، کنفرانس کابل را برگزار خواهیم کرد.

رئیس جمهوری افغانستان همچنین گفت که اجماع وجود دارد که پس از اصلاحات انتخاباتی ، انتخابات ریاست جمهوری را شفاف برگزار کنیم.

 غنی در بخشی از سخنانش افزوده است که مردم با عزت افغانستان صلح با عزت می‌خواهند، زیرا تمام خوبی‌ها در صلح با عزت نهفته است.

او علاوه کرده است: «ما ملت واحد هستیم و این وطن بر اساس کدام قرارداد خارجی درست نشده، این وطن را اجداد ما با خون و فداکاری‌های‌شان پرورش داده و حفظ کرده‌اند.»

رئیس‌جمهوری افغانستان در جریان این سخنرانی‌اش همچنین شکست گروه داعش را اعلام کرد.

به گفته‌ی او روزهای سیاهی را که مردم فکر نمی‌کردند از آن رهایی یابند، امروز به برکت قربانی‌های نیروهای امنیتی و مردم ننگرهار از آن رهایی یافته‌اند.

غنی گفته است که افغانستان در عمل ثابت کرده که چهارراه قلب آسیا است.

به گفته‌ی او در گذشته که راه تورخم را مسدود می‌کرد، کابل به لرزه در می‌آمد، اما حال اگر ما تورخم را مسدود کنیم اسلام‌آباد به لرزه در می‌آید.

اشرف غني در حالی این اظهارات را ایراد مینماید که گفته میشود میزان تجارت با کشور همسایه پاکستان پنجاه در صد کاهش یافته است و همچنین جغرافیا ی اقتصادی ولایت ننگرهار در حالت تغییر یافتن است  و بیشتر مراودات تجاری اکنون از طریق هوا وهمچنان غرب کشور صورت می گیرد.

کلیدواژه