واکنش رئیس مجلس سنا افغانستان به بیانیه مذاکرات بین الافغانی در قطر  /تحلیل
(last modified 1398-04-18T14:07:03+00:00 )
سرطان 18, 1398 18:37 Asia/Kabul
  • واکنش رئیس مجلس سنا افغانستان به بیانیه مذاکرات بین الافغانی در قطر 
    واکنش رئیس مجلس سنا افغانستان به بیانیه مذاکرات بین الافغانی در قطر 

رادیو دری- رئیس مجلس سنای افغانستان به بیانیه مذاکرات بین الافغانی در قطر واکنش نشان داد.

"فضل‌هادی مسلم یار" در جلسه مجلس  سنای افغانستان، برخی از مفاد بیانیه نشست دوحه از جمله ایجاد یک نظام اسلامی و جهاد خواندن جنگ طالبان در این کشور را  مغایر با قانون اساسی افغانستان  دانست و تاکید کرد این بیانیه به هیچ وجه مورد قبول مردم  نیست.

رئیس مجلس سنای افغانستان خاطرنشان کرد، جهاد مردم افغانستان پس از خروج شوروی از این کشور به پایان رسید و حملات  تروریستی طالبان در 18 سال گذشته جهاد نیست.

نشست نمایندگان احزاب سیاسی و مذهبی افغانستان و طالبان، روزهای یکشنبه و دوشنبه در دوحه  پایتخت قطر بدون حضور نماینده ای از دولت افغانستان برگزار شد.

موضع رئیس مجلس سنای افغانستان به بیانیه نشست بین الافغانی در قطر که با حضور شماری از نمایندگان گروه های سیاسی و گروه طالبان برگزار شد واکنشی طبیعی به محتوا و خروجی این اجلاس است که بر خلاف   منافع و مصالح ملی افغانستان است.

جهاد نامیدن جنگ طالبان در افغانستان در بیانیه نشست بین الافغانی در قطر نشان می دهد که شرکت کنندگان در این اجلاس به منظور ترغیب طالبان به ورود به فرآیند آشتی ملی حاضر شده اند که با گفتمان و ادعای این گروه همراهی کنند.

در حالی شرکت کنندگان  در نشست قطر جنگ و خونریزی طالبان در افغانستان را جهادخوانده اند که چنین روایتی غیر واقعی  از اقدامات مرگبار این گروه در این کشور مورد پذیرش مردم نیست.

گروه طالبان در این سال ها تلاش کرد تا رویکرد خود در تداوم جنگ افغانستان در مقابله با نیروهای خارجی را جهاد بنامد که چنین ادعای توسط علمای دینی این کشور رد شده است.

بارها شخصیت های دینی و شورای علمای افغانستان جنگ در این کشور را حرام اعلام کرده اند که این موضعگیری نشان می دهد تلاش طالبان برای توجیه خشونت های خود بنام جهاد که در مبانی دینی تعریف خاص خود را دارد از سوی خبرگان امور دینی قابل پذیرش نیست.

در شرایطی طالبان جنگ در افغانستان و مقابله با نظامیان خارجی در این کشور را جهاد می داند که در منظومه جنگی این گروه کشتارمردم عادی و نیروهای امنیتی افغانستان شامل ارتش و پلیس نیز انجام می شود.

با توجه به روشن بودن ابعاد و تعاریف مربوط به جهاد با کفار در مفاهیم دینی، کشتار مردم و انجام حملات انفجاری علیه نیروهای مسلح افغانستان در لوای مبارزه با اشغالگران نه تنهاد جهاد نیست بلکه جنگ علیه مردم مسلمان است.

جهاد در آموزه های دینی مبارزه با کفار جنگ افروز تعریف شده است که طالبان با چنین ادعایی ضمن تداوم جنگ و خونریزی در افغانستان مردم عادی این کشورا به کام مرگ می فرستد.

این نگرانی وجود دارد که جهاد نامیدن جنگ طالبان از سوی شرکت کنندگان در نشست بین الافغانی، زمینه را برای ملزم شدن دولت کابل در ارائه امتیاز به  طالبان در گفتگوهای احتمالی با این گروه مهیا کند.

کلیدواژه