اتهام استفاده از امکانات دولتی به تیم های انتخاباتی اشرف غنی و عبدالله/تحلیل
(last modified 1398-05-13T04:04:54+00:00 )
اسد 13, 1398 08:34 Asia/Kabul
  •  اتهام استفاده از امکانات دولتی به تیم های انتخاباتی اشرف غنی و عبدالله/تحلیل

کمیسیون شکایات‌ انتخاباتی افغانستان اعلام کرد ،ستادهای انتخاباتی « محمد اشرف غنی» و « عبدالله عبدالله» رییس جمهوری و رییس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان ، از امکانات و منابع دولتی استفاده کرده اند .

 کمیسیون شکایات‌ انتخاباتی افغانستان اعلام کرد، استفاده از امکانات و وسایل دولتی برای انتخابات در افغانستان تخلف محسوب می شود و دو ستاد «دولت‌ساز» اشرف غنی و «ثبات و همگرایی» عبدالله عبداالله نباید از این امکانات استفاده کنند .

بر اساس قانون و شیوه نامه انتخاباتی افغانستان اگر نامزدهای  انتخابات ریاست جمهوری به اخطارهای کمیسیون شکایات انتخاباتی توجه نکنند، با جریمه نقدی روبرو می شوند و در صورت ادامه این تخلفات، ممکن است با محرومیت تبلیغات انتخاباتی مواجه شوند.

درهمین حال  «فرامرز تمنا» نامزد چهارمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، «محمد اشرف غنی» را  به مناظره تلویزیونی دعوت کرد.

تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری افغانستان از روز یکشنبه 6 اسد آغاز شده و نامزدهای انتخابات، دو ماه فرصت دارند  برنامه های خود را برای مردم این کشور تشریح کنند.

اعلام استفاده از امکانات دولتی توسط تیم های انتخاباتی اشرف غنی و عبدالله از سوی کمیسیون شکایات انتخاباتی حاکی از محرز شدن تخلفات آنان در نقض قانون از طریق مصرف امکانات دولتی در تبلیغات انتخاباتی از سوی این نهاد و گسترش نگرانی ها در این باره است.

عبدالصمد مشتاق استاد دانشگاه در کابل گفته است؛

نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان نگران سوء استفاده تیم محمد اشرف غنی از امکانات دولتی برای تبلیغات انتخاباتی هستند که می تواند تاثیرگذاری این تیم را افزایش دهد.

البته پیش از اعلام نظر رسمی کمیسیون شکایات انتخاباتی،شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به تیم های انتخاباتی حاکم یک هفته فرصت دادند تا روند استفاده از امکانات و منابع دولتی برای تبلیغات انتخاباتی را متوقف کنند.

این شورا هشدارداد که در صورت ادامه این روند،انتخابات پیش رو ریاست جمهوری را که قرار است در 6 میزان برگزار شود تحریم خواهند کرد.

این نگرانی وجود دارد که با توجه به دسترسی تیم های انتخاباتی حاکم به امکانات و منابع گسترده دولتی،هر گونه استفاده آنان از این امکانات در تبلیغات انتخاباتی موجب تضییع حقوق دیگررقبا و همچنین آسیب به عدالت انتخاباتی خواهد  شد. 

به همین دلیل است که پس از اعتراض و هشدار شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان،کمیسیون شکایات انتخاباتی این کشورنیز با تایید موضع این شورا در خصوص استفاده تیم های انتخاباتی اشرف غنی و عبدالله درباره ادامه چنین تخلفی هشدار داد.

این دیدگاه وجود دارد که چنانچه رئیس جمهوری و رئیس اجرایی کابینه افغانستان که با 16 نامزد انتخابات در حال رقابت هستند هر چه سریعترروند استفاده از امکانات دولتی توسط ستادهای انتخاباتی خود را متوقف نکنند همین مسئله ضمن پیامدهای حقوقی برای آنان،موجب می شود تا واکنش منفی افکار عمومی در این کشور در این خصوص به ریزش ارای اشرف غنی و عبدالله در انتخابات پیش رو منجر بشود.             

بنا به تاثیرات منفی استفاده از امکانات دولتی توسط تیم های انتخاباتی حاکم شامل پیگیرد حقوقی وتضعیف موقعیت آنان در بین مردم به دلیل عدم صیانت از عدالت انتخاباتی،توصیه محافل رسانه ای افغانستان به اشرف غنی وعبدالله این است که به منظور تقویت موقعیت خود ضمن تاکید بر توقف استفاده از امکانات دولتی به ستاد های انتخاباتی خود سازوکاری را برای شفافیت در روند تبلیغات با هدف جلب اعتماد عمومی فراهم کنند.