اسد 30, 1398 11:07 Asia/Kabul
  • پامپئو: در صورت توافق با طالبان آمریکا و ناتو از افغانستان خارج می‌شوند

وزیر خارجه آمریکا گفت: اگر ما قادر به کاهش خشونت در افغانستان باشیم، فضای ایجاد خواهد شد که نه تنها نظامیان آمریکایی مستقر در آنجا بلکه ناتو نیز از این کشور خارج خواهد شد.

به گزارش رادیو دری، «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا گفت:  آمریکا و طالبان طی 7ماه گذشته در حال مذاکره بودند و هدف ما از این گفتگوها کاهش هزینه 35 میلیارد دلاری آمریکا در افغانستان و همچنین نجات جان سربازان است.

وی در گفتگو با شبکه CNBC اضافه کرد: اما در نهایت آنچه اهمیت دارد، دستاوردی است که در این مذاکرات چه از ناحیه دولت افغانستان و چه از سوی طالبان به دست خواهد آمد.

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: اگر ما قادر به کاهش خشونت در افغانستان باشیم، فضای ایجاد خواهد شد که نه تنها نظامیان آمریکایی مستقر در آنجا بلکه ناتو نیز از این کشور خارج خواهد شد. 

این در حالی است که ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در روز سه شنبه گفته بود: ما مذاکرات خوبی با طالبان داشتیم و باید ببینیم چه اتفاقی در این رابطه خواهد افتاد. 18 سال از جنگ گذشته و در حال حاضر ما در افغانستان در حال جنگ نیستیم، بلکه نیروهای ما تبدیل به پلیس در این کشور شدند و قرار نبود که ارتش ما در آنجا نقش پلیس را داشته باشد.

ترامپ تاکید کرد: ما در حال حاضر بخشی از نیروهای نظامی را از  افغانستان خارج کردیم و اما مجبوریم در این کشور حضور داشته باشیم.

رئیس جمهور آمریکا همچنین مجددا ادعای خود مبنی بر پایان سریع جنگ در افغانستان را تاکید و گفت: می‌توان به سرعت به جنگ در افغانستان پایان داد، اما 10 میلیون افغان در این جنگ کشته خواهند شد، موضوعی که من به دنبال آن نیستم.

وی ادامه داد: اما این جنگ تقریبا 19 سال ادامه داشته و این مضحک است. اما با این وجود افغانستان کشوری خطرناک است و مجبوریم حضور خود را در آنجا ادامه دهیم.

در حال حاضر 14 هزار نیروی نظامی آمریکا در افغانستان مستقر بوده و به آموزش و مشاوره ارتش این کشور مشغول هستند.

کلیدواژه