نگرانی آگاهان فرهنگی ولایت بلخ از آثار جنگ بر فرهنگ و هنر افغانستان
(last modified 1400-05-14T12:24:09+00:00 )
اسد 14, 1400 16:54 Asia/Kabul
  • نگرانی آگاهان فرهنگی ولایت بلخ از آثار جنگ بر فرهنگ و هنر افغانستان
    نگرانی آگاهان فرهنگی ولایت بلخ از آثار جنگ بر فرهنگ و هنر افغانستان

مسوولان و فعالان فرهنگی ولایت بلخ از آثار منفی جنگ بر فرهنگ و ادبیات افغانستان ابراز نگرانی می کنند و معتقدند این شرایط سبب می شود که کارهای ارزشمندی در این عرصه صورت نگیرد.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، محمد صادق عصیان استاد دانشگاه ولایت بلخ  می گوید که وضع فعلی کشور، ضربه بزرگی بر پیکر فرهنگ و ادبیات وارد کرده است و سال های زیادی زمان می برد تا این وضعیت جبران و دوباره کارهای ارزشمندی به ویژه در حوزه چاپ و نشر انجام شود.

در همین حال مسوولان ریاست اطلاعات و فرهنگ بلخ، دشمنان این سرزمین را، دشمنان فرهنگ و ادبیات دانسته و می گویند که این گروه ها هیچ بهایی برای فرهنگ و هنر این مرز وبوم قائل نیستند و همواره دست اندر کاران این بخش ها را ضرب و شتم و آزار می کنند.

مطیع الرحمن کریمی رییس  اداره  اطلاعات و فرهنگ بلخ معتقد است که در سال های اخیر تشدید نا امنی ها در افغانستان بر هنر آفرینان و علاقه مندان این بخش آثار منفی فراوانی گذاشته است .

آگاهان امور فرهنگی در افغانستان بر این باورند که علاقه و حضور جوانان در بخش های فرهنگی در مقایسه با سال های گذشته کاهش یافته است و این وضع نشان می دهد که در حوزه ادبیات، هنر و فرهنگ این کشور کار جدی صورت نمی‌گیرد.

با این حال در این اوضاع نابسامان جنگی افرادی هم هستند که در حوزه فرهنگ و ادبیات از خود آثار ماندگاری به جا می گذارند.

به تازگی حسین اصیل قهرمان از جوانان ولایت بلخ پژوهشی را درباره قالب شعر رباعی انجام داده و اثر 64 رباعی سرا را در  کتابی  با نام "رباعشق" آماده چاپ کرده است.

هشدار وزارت فرهنگ افغانستان در مورد غارت آثار تاریخی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران: رجایی منشأ دوستی ادیبان ایران و افغانستان بود

 

 

کلیدواژه

مطالب مرتبط