روحانی: جهان اسلام، تدابیری برای رهایی از سیستم مالی آمریکا پیش‌بینی کند
(last modified 1398-09-28T06:13:26+00:00 )
قوس 28, 1398 10:43 Asia/Kabul
  • روحانی: جهان اسلام، تدابیری برای رهایی از سیستم مالی آمریکا پیش‌بینی کند

رئیس جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه جهان اسلام در سطوح ملی و بین‌المللی با چالش‌های نوظهوری روبه‌رو است، گفت: جهان اسلام باید تدابیری برای رهایی از سلطه دلار و سیستم مالی آمریکا پیش‌بینی کند.

«حسن روحانی» امروز پنجشنبه در افتتاحیه اجلاس سران کشورهای اسلامی (کوآلالامپور 2019) در مالزی، چالش‌های «فرهنگی و هویتی»، «امنیتی»، «توسعه نیافتگی» و «اقتصادی» را مهمترین چالش‌های نوظهور جهان اسلام در سطوح ملی و بین المللی برشمرد.

رئیس جمهوری ایران با بیان اینکه خطرِ تضعیف هویت ملی و اسلامی و غلبه فرهنگ‌های بیگانه، جدی ترین تهدید برای جهان اسلام است، افزود: جنگ در سوریه و یمن و اغتشاش و نابسامانی در عراق، لبنان، لیبی و افغانستان نتیجه ترکیب افراطی‌گری داخلی و مداخله جویی خارجی است.

روحانی همکاری و تعامل میان کشورهای اسلامی را یک اصل بی‌جایگزین دانست و تصریح کرد: هم افزایی ظرفیت‌های سیاسی و اقتصادی، جهان اسلام را به یک بلوک بزرگ قدرت در عرصه بین المللی تبدیل می‌کند و انباشت ظرفیت‌های علمی و فناوری در کشورهای اسلامی می‌تواند بسیاری از عقب ماندگی‌های موجود را جبران کند و زمینه‌های سلطه دیگران را از بین ببرد.

رئیس جمهوری ایران با تاکید بر اینکه فلسطین همچنان مسأله اصلی جهان اسلام است، خاطرنشان کرد: غفلت از موضوع فلسطین و پرداختن به مسائل فرعی و تفرقه‌افکنانه یک انحراف بزرگ خواهد بود.

روحانی همچنین تأسیس «صندوق مشترک نشست کوالالامپور برای تأمین مالی همکاری‌های فناورانه میان کشورهای اسلامی»، تاسیس «مرکز تحقیقات مشترک در حوزه فناوری‌های هوش مصنوعی» و « امنیت سایبری» و تاسیس «بازار مشترک کشورهای اسلامی در حوزه اقتصاد دیجیتال» را به عنوان سه طرح اجرایی برای همکاری و تعامل میان کشورهای اسلامی پیشنهاد کرد.

کلیدواژه