اعتراض ایران به صادر نشدن روادید ظریف برای شرکت در نشست شورای امنیت
(last modified 1398-10-21T06:42:00+00:00 )
جدی 21, 1398 11:12 Asia/Kabul
  • اعتراض ایران به صادر نشدن روادید ظریف برای شرکت در نشست شورای امنیت

سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان ملل متحد از اقدام آمریکا در استفاده ابزاری از کرسی سازمان ملل و صادر نکردن روادید وزیر امور خارجه ایران برای شرکت در نشست شورای امنیت، انتقاد کرد.

«مجید تخت روانچی» سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل روز جمعه در نامه ای به «آنتونیو گوترش» دبیرکل این سازمان تصریح کرد: آمریکا به دغدغه‌ها و موضع قانونی سازمان ملل درخصوص صادر نکردن روادید یا محدودیت های غیرقانونی آن در مورد برخی از کشورهای عضو، پاسخ مثبتی نداده است.

تخت روانچی تاکید کرد: در شرایط فعلی، برای اصلاح این تخلف از قوانین بین المللی، باید از روش‌های قانونی موجود استفاده شود.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل از دبیرکل این سازمان خواست، بر اساس بند 21 توافقنامه مقر سازمان ملل متحد، به حل و فصل این اختلاف بپردازد که اعتبار این سازمان را زیر سوال برده است.

قرار بود «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران برای شرکت در نشست سطح وزیران خارجه شورای امنیت سازمان ملل متحد، پنج شنبه گذشته به نیویورک سفر کند که دولت آمریکا در ادامه فشار حداکثری بر تهران، برای رئیس دستگاه دیپلماسی ایران، روادید ورود به نیویورک را صادر نکرد.

در همین حال، 120 کشور عضو جنبش غیرمتعهدها در بیانیه‌ای با محکوم کردن این اقدام آمریکا تاکید کردند: ملاحظات سیاسی کشور میزبان، نباید مانعی برای مشارکت کشورهای عضو سازمان ملل در نشست‌های این سازمان باشد.

کلیدواژه