ثور 14, 1399 12:16 Asia/Kabul
  • دیپلمات پیشین آمریکا: اعضای کلیدی شورای امنیت به خواسته آمریکا علیه ایران تن نمی‌دهند
    دیپلمات پیشین آمریکا: اعضای کلیدی شورای امنیت به خواسته آمریکا علیه ایران تن نمی‌دهند

مشاور پیشین وزارت خارجه آمریکا تلاش کاخ سفید را برای تمدید ممنوعیت های تسلیحاتی سازمان ملل متحد علیه ایران، محکوم به شکست دانست.

دنیس جت، استاد علوم سیاسی دانشگاه پنسیلوانیا و مشاور پیشین وزارت امور خارجه امریکا روز یکشنبه  در گفت‌وگو با ایرنا درباره تلاش دولت ترامپ برای تمدید ممنوعیت‌های تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران گفت:  کاخ سفید تلاش خود را خواهد کرد اما پشتیبانی هیچ یک از اعضای کلیدی شورای امنیت را برای این کار نخواهد داشت.

قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد در تایید توافق هسته ای برجام، ممنوعیت‌های تسلیحاتی را اکتبر آینده تمام شده اعلام کرده است.

دنیس جت ادعای دولت ترامپ را درباره عضویت در برجام، نشانه تناقض در سیاست خارجی آمریکا دانست و گفت: ترامپ مدعی است که از توافقنامه‌ای که اوباما امضا کرده بود خارج شده است؛ در حالی که وزیر خارجه او تلاش می کند تا  ایالات متحده  را به عنوان بخشی از توافق هسته‌ای با ایران معرفی کند. 

جت افزود: این ناسازگاری و ناهماهنگی نشان می دهد که سیاست خارجی ترامپ عمدتا  بر اساس هوس و گفتن کلماتی که معنی ثابت و مشخصی ندارند، بنا شده است.

امریکا با این که ماه مه 2018 به طور رسمی و یکجانبه و بدون توجه به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت از برجام خارج شده، در تفسیری خود خوانده مدعی است که هنوز جزو طرف‌های این توافق به شمار می‌رود.

 

کلیدواژه