ثور 15, 1399 17:55 Asia/Kabul
  • روحانی: اِعمال فشار به ملت‌ها باید جای خود را به همکاری‌های بین‌المللی دهد
    روحانی: اِعمال فشار به ملت‌ها باید جای خود را به همکاری‌های بین‌المللی دهد

رئیس جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: اِعمال فشار به ملت‌ها در قالب تروریسم اقتصادی و تهدید نظامی باید جای خود را به همکاری‌های دوجانبه، چندجانبه و بین‌المللی برای مبارزه با تهدیدهای واقعی و مشترک دهد.

«حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران عصر دوشنبه در نشست مجازی سران کشورهای عضو گروه تماس جنبش غیرمتعهدها، تمامی کشورها را به همکاری و همیاری برای مقابله با بیماری کرونا فرا خواند و یادآور شد: تهیه ملزومات پزشکی مورد نیازِ ایران با اقدام ضد حقوق بشری آمریکا، معمولا طولانی‌تر و گاه ناممکن شده و برنامه هدفمند جمهوری اسلامی برای مقابله با شیوع ویروس کرونا را با مشکل و چالش مواجه کرده است.

روحانی افزود: آمریکا سال‌ها است با تحریم‌های یک‌جانبه و غیرقانونی، نه تنها مردم ایران را از دسترسی به حقوق خود محروم کرده، بلکه اقداماتش تهدیدی برای چندجانبه‌گرایی و همکاری‌های بین‌المللی محسوب می‌شود.

رئیس جمهوری ایران، تضعیف سازمان جهانی بهداشت را به معنای تضعیف مبارزه مشترک جهانی علیه کرونا برشمرد و گفت: اقدام توجیه‌ناپذیر، شتابزده و غیرمسوولانه دولت آمریکا در محروم کردن سازمان جهانی بهداشت از مبالغ مالی مورد نیاز آن سازمان را باید یک اشتباه راهبردی دیگر این دولت دانست.

روحانی همچنین در این نشست مجازی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به منظور همکاری با تمامی کشورهای جهان برای دستیابی به واکسن و درمان قطعی ویروس کووید- 19 اعلام آمادگی کرده و از هرگونه درخواست همکاری استقبال می‌کند.

نمایندگان 40 کشور جهان در نشست مجازی سران کشورهای عضو گروه تماس جنبش غیرمتعهدها حضور داشتند.

این نشست با سخنان «الهام علی اف» رئیس جمهوری آذربایجان به عنوان رئیس هجدهمین اجلاس سران کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها آغاز شد.

گروه تماس به عنوان بخشی از ساختار جنبش غیرمتعهدها با هدف تسهیل مسئولیت‌های ریاست این جنبش ایجاد شده است.

 

کلیدواژه