غریب آبادی: گزارش جدید آژانس از تداوم فعالیت های راستی آزمایی حکایت دارد
(last modified 1399-03-17T03:52:27+00:00 )
جوزا 17, 1399 08:22 Asia/Kabul
  • غریب آبادی: گزارش جدید آژانس از تداوم فعالیت های راستی آزمایی حکایت دارد

نماینده دائم ایران نزد سازمان های بین المللی مستقر در وین جمعه شب اعلام کرد، گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی درخصوص برجام، هم حاکی از تداوم فعالیت های راستی آزمایی این آژانس بوده و هم اقدامات ایران در اجرای تصمیمات خود مبنی بر تعلیق تعهدات برجامی را به تصویر می کشد.

به گزارش ایرنا،  "کاظم غریب آبادی" خاطرنشان کرد، در این گزارش به تحولات فنی هسته ای جدید از جمله عبور تولید آب سنگین ایران از مرز 130 تن و رسیدن به 132.6 تن و استفاده از ماشین های جدید در ایران از جمله غنی سازی  با ماشین های "آی. آر 4"، "آی. آر 5"، "آی. آر 6"، "آی. آر. اس"، "آی. آر. اس 6"، و "آی. آر.2.ام" در خطوط تحقیق و توسعه اشاره شده است.

"غریب آبادی" همچنین با اشاره به اجرای فعالیت های راستی آزمایی برجام در ایران توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی، اظهار داشت، آژانس در این گزارش بر "تداوم اجرای موقت و داوطلبانه پروتکل الحاقی از سوی ایران و ادامه راستی زمایی اظهارنامه های پروتکل توسط آژانس"؛ "همکاری مناسب ایران" و نیز "تداوم راستی آزمایی عدم انحراف مواد هسته ای اظهار شده در ایران از سوی آژانس" تاکید کرده است.

ایران به دنبال خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از برجام  (8 می 2018)  تلاش کرد توافق هسته‌ای را به شرط عمل دیگر طرف‌های این توافق به تعهداتشان حفظ کند اما اروپایی ها هیچ موفقیتی در اقدامات عملی وعده‌داده شده برای حفظ این توافق کسب نکردند.

در چنین شرایطی، شورای عالی امنیت ملی ایران 8 می 2019 در سالگرد خروج آمریکا از برجام اعلام کرد، تعهدات برجامی خود را بر اساس بندهای 26 و 36 این توافق گام به گام کاهش خواهد داد تا میان تعهدات و حقوق ایران توازنی برقرار شود.

دولت ایران یکشنبه 5 ژانویه 2020 در بیانیه ای گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات جمهوری اسلامی ایران در برجام را اعلام کرد.

بر اساس بندهای 26  و 36  برجام، در صورت پایبند نبودن طرف مقابل به تعهداتش، ایران حق دارد اجرای تعهدات خود را به شکل کلی یا جزئی متوقف کند.

ایران تأکید کرده است در صورت رفع تحریم‌ها و منتفع شدن ایران از منافع برجام، آماده بازگشت به تعهدات برجامی خود است.

کلیدواژه